Rónay László: Isten nem halt meg. A huszadik századi magyar spirituális líra (Budapest, 2002)

Új nemzedék

nikus rendjét és fejlődését nyilvánvalóan akadályozó önző individualiz­mus és közömbösség élete végéig foglalkoztatta. Keserűen kellett tudo­másul vennie, hogy a kis népek a nagyobbak játékszerévé lettek, s ezért szüntelenül nyomatékosította azokat a hagyományokat, amelyek a ma­gyarság számára erkölcsi mércéül szolgálhattak. Ez a törekvése a magya­rázata annak, hogy közérthetően, világosan fogalmazta mondandóját, le­mondott azokról a modem költői kifejezésmódokról, amelyeknek pedig kitűnő ismerője volt. Tekintélyét épp küldetéstudatával s nemzete érde­keinek prófétikus képviseletével alapozta meg. Példája annak is bizonyí­téka, hogy a nemzeti költészet nem feltétlenül partikuláris, sőt, az igazi tehetség európai rangúvá teheti. Isten szólongatója: József Attila Illyés Gyula nagykorú keresztény volt. József Attila és Berda József iste­nes verseit mindvégig gyermeki magatartás jellemezte. Mindketten a gyermek fájdalmával vették tudomásul, hogy a világból kivesztek olyan értékek, mint a szeretet vagy a szolidaritás. József Attila élete végéig kü­lönféle hangnemekben Istent szólongatta. Berda viszont maga köré vará­zsolt egy aranykori világot, amelyet ízek és illatok lengtek be. Ezeket visz­­szaidézve zengte a teremtés gazdagságát. József Attila gyermekkori vallásos élményeiről, lehetséges bibliai és litargikus ihletőiről Hegedűs Lóránt számolt be tanulmányában. Már el­ső verseiben meghatározónak mondható a szeretethiány tragikus érzése s egy ismeretlen hatalomhoz való kötődésének vágya. A fogalmazás és a versbeszéd Adyt idézi, magatartásából azonban hiányzik a dac, inkább kicsit közhelyesen, némi szerepjátszással idézi a végtelenbe röpítő el­múlást: Csüggedő szívvel loholok egyre, keresek valakit a Végtelenbe, loholok egyre- 61 -

Next