Soós Viktor Attila - Szabó Csaba - Szigeti László (szerk.): Egyházüldözés és egyházüldözők a Kádár-korszakban. Tanulmánykötet (Budapest, 2010)

Mezey András: A egyházkorlátozás néhány nem állambiztonsági színtere és eszköze Csongrád megyében az 1960-as években

Mezey András mel­.60 „Párttag oktatóink valláskritikai előadásokat tartanak, nyomatéko­san felhívják a hallgatóság figyelmét [az] előadások során felmerülő vallás­­kritikai vagy a vallásos világnézet ellen felhasználható kérdésekre." „Okta­tási intézményben senki sem vélheti, hogy a vallás magánügy."61 Az esetleg pártonkívüli egyetemi, főiskolai oktatók (ahogy a fegyveres testületek tagjai is) tehát a párttagokkal azonos elbírálás alá estek a vallásosság megenged­­hetősége szempontjából. Az egyetemi agit-prop felelősök képzésének fő színterei voltak a marxiz­­mus-leninizmus tanszékek. Orgovány Zoltán, a Tanárképző Főiskola MSZMP- szervezetének titkára 1964 szeptemberében felvetette Hrabovszki Mihálynak, a megyei pártbizottság vezetőjének, hogy a pedagógusképző intézményben a kötelező marxizmus-leninizmus és munkásmozgalom-történet oktatását ki kellene egészíteni fakultatív jellegű ateista speciálkollégiummal is, amely elsősorban „...nem vallástörténeti, hanem valláskritikai jellegű tematika alapján oldja meg a foglalkozásokat". És még ez sem volt elég: a Pedagógus Szakszervezet szervezésében továbbképzéseket indítottak, ahol elsősorban a történelmi és dialektikus materializmus alaptanfolyamain, valamint a fi­lozófiatörténet tárgyalásánál nyílt alkalom bőven a vallásos ideológia elleni harcra. Ez a pedagógusoknak átlag 65-70 százalékát érintette. Ezenkívül a szakszervezet külön ateista tárgyú előadásokat szervezett azon községek tanárai számára, ahol a hittanra jelentkező gyerekek száma feltűnően magas volt (Apátfalva, Csanádpalota, Nagymágocs).62­3. Az egyetemi, főiskolai KISZ-en belül egymást érték a „politikai akadé­miák", ezek égisze alatt szervezték meg az öntevékeny ateista vitaköröket is, amelyek munkáját a karok oktatói ellenőrizték.63 Lőkös Zoltánnénak, a me­gyei KISZ-bizottság nevelési osztályvezetőjének az alapszervezetek, illetve a „fiatalok" kérésére 1962-64 folyamán 18-20 olyan előadáshoz sikerült szak­értőket megnyernie, amelyek korszerű tudományos ismeretek közlésével adtak magyarázatot az érintett témával kapcsolatos kérdésekre, és cáfolták a vallásos nézeteket. A hódmezővásárhelyi és szegedi ifjúsági házakban 1963 folyamán nyolc olyan témáról indítottak filmszemináriumot, amelyek a val­lásos ideológiát leplezték le.64 A KISZ KB irányelvei részletesen szabályozták, miként kapjon az úttörő­oktatás minden formájában megfelelő helyet „a természettudományos ala- 60 CsML XXIII-3.1. f. 12. cs. 48. o. e. „Milyen módszerekkel és eredménnyel folyik a vallásos világnézet elleni harc a JATE-n?" Dr. Kalocsai Dezső KISZ VB-tag jelentése, 1964. szeptember 2. 61 Uo. 62 Uo., Jelentés a vallásos világnézet elleni harc eredményeiről, feladatairól, 1964. szeptember 9. Gyenge Balázsnak, a Pedagógus Szakszervezet Csongrád megyei bizottsága titkárhelyette­sének jelentése, 1964. szeptember 10. 63 Kalocsai Dezső jelentése, lásd 56. jegyzet. 64 CsML XXIII-3.1. f. 12. cs. 48. e. e. Jelentés a vallásos ideológiai elleni eszmei harc és az egy­házak befolyásának tapasztalatairól, 1964. szeptember 9. 348

Next