Spirago, Fr.: Felnőttek katekizmusa 2. Erkölcstan (Budapest, 1929)

A parancsok

4 úgy érzi természeténél fogva az ember is, hogyan kell helyesen cselekednie. »Természetes világosság van bennünk, amellyel a jót a rossztól meg tudjuk különböztetni« (Sz. Vazul). Szent Pál szerint a pogányokat természetük ösztönzi arra, hogy azt tegyék, amit a törvény (a 10 parancs) parancsol, tehát őket az ítélet napján Isten a természeti törvény szerint fogja megítélni (Róm. 2, 14—16.). Sziveinkbe van, Uram, a te törvényed beírva, melyet semmi gonoszság sem pusztíthat el (Sz. Ág.). Ezen törvény elhomályosítható ugyan, de ki nem oltható (Tért.). Senki sincs, aki az Istentől leikébe vésett törvényt nem érezné (Róm. kát.). — A természeti törvény főképen a legfontosabb erkölcsi szabályokat nyilvánítja ki, mint például »a jó Istent tisztelet illeti,« »mindenkinek szeretnie kell önmagát,« »ne tedd azt em­bertársadnak, amit nem kívánsz magadnak« stb. Azonkívül az ezen erkölcsi szabályokból közvetlenül folyó következtetéseket nyilvá­nítja ki; ily következtetések az Istennek 10 parancsa (a szom­bat megszentelésének kivételével). — A természeti törvény te­hát nem eszünk szüleménye, hanem bizonyos isteni parancs (— Istennek parancsoló akarata), mely az egyes esetekben az ész utján tudatunkba jön. Ezen tudat a lelkiismeret. (Lásd ké­sőbb.) Tévedés tehát azt vélni, hogy az ész maga a törvény. Mivel azonban az emberek bűnös életük miatt a természeti törvény szabályait nem ismerték meg vilá­gosan, azért Isten újólag kinyilatkoztatta akaratát. Amint egy szép kép, ha beszennyeződik, felismerhetet­­lenné válik, úgy a természeti törvény is elmosódott az ember bűnös élete következtében. így történt, hogy az ember a jót a rossztól megkülönböztetni képtelen volt. Azért Isten a ter­mészeti törvényt kinyilatkoztatta, megmagyarázta és kibővítette. Isten tehát úgy járt el, mint a festő, aki egy képet megújít. »Mily nagy hálával tartozunk Istennek, hogy akaratát velünk újólag közölte« (Róm. kát.). 2. Isten a kinyilatkoztatás utján is adott törvé­nyeket, különösen a 10 parancsot, valamint a szere­tetnek két parancsát és pedig azért, hogy a termé­szeti törvényt mélyebben bevésse, megmagyarázza és kibövitse. A kinyilatkoztatott törvényekhez tartoznak I. a Mó­zest megelőző törvény, melyet Isten Noénak és Ábrahámnak adott. Noénak például megtiltotta Isten, hogy a húst véresen egye (I. Móz. 9.); Ábrahámnak a körülmetélési parancsot adta (I. Móz. 17, 11.). — II. a mózesi törvény, melyet Isten a zsi­dóknak Mózes által adott. Ehhez tartoznak: 1) Istennek 10 pa­rancsa, 2. a zsidó istentiszteleti szabályok és 3. az ő polgári törvényeik. 1. Az Isten 10 parancsát Krisztus Urunk saját kijelentése szerint (Máté 5, 17.) nem szüntette meg, hanem

Next