Szabó Marcell - Láncos Petra Lea - Gyeney Laura: Az Európai Unió fundamentumai (Budapest, 2016)

I. Az Európai Unió kialakulása, jogrendszere és intézményei

Az euróföderalizmus elméletének előzményei egészen Richard Coudenhove-Kalergi Páneurópa mozgalmához nyúlnak vissza. A föderalista típusú integráció keretében a szuverén államok szuverenitásuk — jobban mondva: a szuverenitásukból fakadó hatás­köreik - egy részét egy nemzetek feletti központi kormányzatra ruházzák. Ilyen módon egy többszintű rendszer jön létre, melyben az állami szint mellett egy közös, központi szint is működik a közösen igazgatott területek irányítására. Az euróföderalizmus legjelesebb képviselője Christopher Brewin. Erősen normatív elmélete szerint az integráció célja az egyesült Európa létrehozása. A föderális Európa központi szintje mintegy tükörképévé válna az állami berendezkedésnek, azaz átvenné a nemzeti struktúrákat és hasonló intézményi és garanciális megoldásokat alkalmazna, mint az államok. A többszintű kormányzati rendszerben mind vertikálisan, mind pedig horizontálisan érvényesülne az egyensúly elve: horizontális értelemben a hatalmi ágak szétválasztása és egyensúlya, vertikális értelemben pedig az európai és a nemzeti szint közötti optimális hatáskörmegosztás kerül előtérbe. Utóbbit a szubszidiaritás elvének gyakorlatba ültetése garantálná: a nemzetek feletti szint kizárólag azokban a kérdések­ben volna illetékes, melyek központi szintű megoldást tesznek szükségessé. Az integrá­ció központi eszköze a jogegységesítés és a jogharmonizáció.38 Érdekes elem, hogy az euroföderalisták adókivetési joggal ruháznák fel a nemzetek feletti szintet, hiszen az egyfelől garantálná a központi szint pénzügyi (és ezáltal bizonyos mértékben politikai) függetlenségét a tagállami szinttől, másfelől közvetlen kapcsolatot hozna létre a köz­ponti szint és az adóalanyok, vagyis a részt vevő államok polgárai között. Elmondható, hogy a megvalósult integrációs intézmények valóban erősen hasonlíta­nak a tagállamok legfőbb jogalkotási, végrehajtási és igazságszolgáltatási intézmény­­rendszeréhez. Az Unióban is elindult egyfajta „alkotmányosodás”, melynek során meg­valósult az európai hatalmi ágak egyensúlya és kiépültek az uniós hatalom korlátái, az uniós polgárok jogainak garanciái. A Lisszaboni szerződés újabb lépést tett a föderali­­záció irányába és mintegy kőbe véste az Unió és a tagállamok közötti hatáskörmegosz­tást, miközben a szubszidiaritás már több évtizede érvényesül a döntéshozatalban. Kritikaként fogalmazható meg az elmélettel szemben, hogy az Unió nemhogy adóki­vetési joggal nem rendelkezik, de valójában szinte semmilyen kapcsolatban nem áll az uniós polgárokkal. Uniós szinten hiába tettek erőfeszítéseket az európai identitás és az uniós polgárok európai ügyekben való aktivizálása érdekében (ld. uniós polgárok poli­tikai jogai), uniós témákban alig sikerül aktivizálni a tömegeket. Jellemző példa erre, hogy az első, 1979-es közvetlen európai parlamenti választások óta folyamatosan csök­ken a szavazók részvételi aránya, sőt, az európai választásokkal kapcsolatos kampány a legtöbb tagállamban valamilyen nemzeti ügy, és nem európai ügyek körül forog. A vá­lasztópolgárok gyakran egyfajta időközi választásnak tekintik az európai parlamenti vá­lasztásokat és arra használják fel szavazatukat, hogy megbüntessék a hatalmon lévő kormányt. Az Unióval kapcsolatos politikai érdektelenségnek számos oka van: az Uni­óban létező nyelvi sokszínűség szinte lehetetlenné teszi a határon átnyúló politikai dis­kurzust, másfelől a nemzeti kormányzatok sem érdekeltek abban, hogy az európai poli­1.17.2. Euróföderalizmus 38 A témában lásd: Bodnár László: Tanulmányok az Európai Unió jogi intézményei és a joghar­monizáció köréből; (kiadószerk. és előszó); Szeged, 1998. (A József Attila Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara Nemzetközi Jogi Tanszékének kiadványai). 53

Next