Szennay András (szerk.): Teológiai évkönyv 1982 (Budapest, 1982)

Jézus Krisztus igazsága

lyünk a Fiúnak az Atya felé fordult szívében van: „Isten elküldte Fiá­nak lelkét szívünkbe, aki ezl kiáltja: Abba, Atya!” (Gál 4,6). Ez az Istenre nyílt élet elvben fölötte áll minden önzésnek, magafél­tésnek, hamisságnak, nyerészkedésnek - a bűnnek és a halálnak. A gya­korlatban azonban mindezektől szorongatva zajlik az életünk. „Meg­haltatok a bűnnek, de éltek az Istennek Krisztus Jézusban” (Róm 6,11) A régi ember „Krisztussal keresztre van feszítve” (Gál 2,20). „Testünk­ben Jézus kínszenvedését hordozzuk szüntelen, hogy élete is megnyilvá­nuljon testünkön” (2Kor 4,10). Sajátos feszültséget okoz ez a keresztény életben. Krisztus nemcsak a maga személyében aratott győzelmet a múlandó és bűnös világ fölött. A kegyelemben újjászületett emberben ugyanez a győzelmes és romol­­hatatlan erő működik. „Bár bűneink miatt holtak voltunk, Krisztussal életre keltett minket. Krisztus Jézusban ugyanis föltámasztott minket, és vele együtt maga mellé ültetett a mennyben” (Ef 2,6-7). Mégis, to­vábbra is „testben él”, ugyanezen a világon, kitéve önmaga és mások emberi gyöngeségeinek, s a rá váró halál tudatában. Szent Pál drámai szavakkal írja le ezt a feszültséget, amelyet ő maga is oly mélyen átélt (Vö. 2Kor 4,7-5,10.; Gál 5,16 sk.; Róm 8,3.; Kol 2,11). Krisztus életé­ben egymás után következett szenvedés, halál és feltámadás. A keresz­tény emberben egyszerre vannak jelen, de úgy, hogy amíg testben él, addig a beteljesülést csak reményben birtokolja. „Meghaltatok, és élete­tek Krisztussal az Istenben van elrejtve” (Kol 3,4). „Ő általa hisztek Istenben, aki föltámasztotta őt halottaiból és megdicsőítette, hogy hite­tek egyben Istenben vetett remény is legyen” (lPt 1,21). A hitben és reményben befogadott Krisztus szuverén szeretetre ösz­tönzi a keresztény embert is. A krisztusi életforma vállalásával jutha­tunk el Isten fiainak szabadságára. Az ember csak mások elkötelezett és önfeledt szeretetében találhat igazi önmagára. „Hiába für osztod magadban, csak másban moshatod meg arcodat” - vall erről József Attila. Csak aki igazi társra, Te-re ta­lált a másikban, az válhat Én-né, a másiktól kapott ajándékként. Egy­mást azonban nemcsak megajándékozzuk az élettel és a szeretettel, de károsítjuk és korlátozzuk is. Isten a krisztusi létformában az „abszolút Te” (Gabriel Marcel) lesz számunkra: az ő szeretetének fényében szü­lethet meg a valódi, szabad, a szeretet új életére felgyulladt énünk. Isten előbb szeretett minket. Ezt a föltétien, de számunkra létföltéte­lül szolgáló, viszonozhatatlan és végtelen szeretetet a Szentírás szívesen 162

Next