Szentmihályi Szabó Péter: A gyöngék ereje. Jegyzetlapok (Budapest, 1997)

A gyöngék ereje. Jegyzetlapok

A MŰVÉSZET MINT IMA Mostanában az első név szerint ismert óangol költő, Caedmon történetével foglalkoztam egyetemi előadásaim során. A történe­tet Beda Venerabilis 731-ben befejezett latin nyelvű munkájából ismerjük. Eszerint Caedmon, az egyszerű pásztor isteni sugallatra kezdett verseket szerezni, és a Szentírás különböző passzusait énekelte meg mindenki csodálatára, mígnem szerzetessé fogad­ták, s azontúl a Biblia tanításai óangol nyelven szólaltak meg. Akkoriban vers és ének egyet jelentett: nálunk még Balassi Bá­lint is feljegyezte, milyen „nótára" szerezte versét. Az énekelt vers a közösségben hangzott el, s a bárdok, trubadúrok, vándordiákok közös tulajdona volt, melyen szabadon változtattak. A művészet akkor egyértelműen Istent és Isten tanítását szolgálta, még a köz­nép egyszerűbb szórakozásait is az egyházi ünnepkör ciklusa szabályozta. A művészet imádság volt a tökéletes Alkotóhoz, a legsutább vers is Istent dicsérte a „sötét" középkorban, melyet a reneszánsz humanizmus kezdett sötétnek látni, önmagát az an­tik Róma pogány civilizációjával azonosítva. A huszadik század pragmatizmusa szívesen tekintette magát a reneszánsz és a felvilágosodás utódjának. A végsőket nyögő, sze­rencsétlen századunk valójában a sötétség százada volt; az em­berirtások bélyegét nem távolíthatja el magától. Az elektronikus őrület évszázada volt. De nemcsak a sötétség százada volt ez, hanem a gyönyörű, szárnyaló szellemeké is, akik a művészet tökéletességében Istent keresték, s a mélységből felkiáltottak megkínzottan - mindany­­nyiunk nevében. Elég néhány ragyogó nevet idézni, s csak a ma­gyar költészetből. Nemcsak Babits, Mécs László, Sík Sándor, Pi­linszky fohászkodott az Úrhoz, de Ady, Kosztolányi, Tóth Árpád, József Attila is, és még megszámlálhatatlanul sokan. Csupán ki­csiny nemzetünkből az irodalom, zene és képzőművészet hány óriása imádkozott értünk művekkel és műveiben! A tömegkultú­125

Next