Trikál József: Kiss János emlékezete - A Szent István Akadémia Emlékbeszédei 2/3. (Budapest, 1933)

KISS JÁNOS EMLÉKEZETE. Bizonyos szellemi távlatra van szükségünk, ha kortársaink életét, munkásságát, gondolatvilágát, irodalmi működését méltatni, megérteni és hatásaikban jellemezni óhajtjuk. Az idő és a tér közelsége nem engedik az alakok körvonalait és szellemi sajátságait élesen megfigyelni, a felesleges vonásokat háttérbe szorítani és a csak jellemzőket és értékeseket kiemelni. Az idő és a tér közelsége érzelmeinket is befolyásolják és akiket szeretünk, minden hibáikkal és erényeikkel szeretjük. Akiket ellenben nem szívelünk, azok hibáit és erényeit is túlozzuk, a rosszat rosszabbnak, az erényeket pedig bűnöknek minősítjük. A szenvedély mindent meghamisít. Az ember hibák és erények csodálatos szövete. Test és lélek egye­sülése. Anyag és szellem kapcsolata. Ami az emberben gyarlóság, anyag és test, az mind a múlandósághoz tartozik. Ami ellenben erény, lélek és szellem, az az örökkévalóság birtoka. A testet a földbe tesszük és ezzel jelezzük, hogy a gyarlóság hamuvá válik. A lélekről azonban tudjuk, hogy az a szellemi világhoz tartozik, a szellem pedig örökké él. Dr. Kiss Jánost 19 hónap előtt tettük sírba. Mi előbbre haladtunk az időben, ő pedig a végtelenben. Nagy ür feszül közte és köztünk ! A minden­napi élet zsörtölődései, idegességei elnémultak, szellemének értékei azon­ban a végtelenben világítanak. Az ember dicsősége, hogy nem hal meg egészen. Non omnis moriar. A szellem művei az emberiség szellemi alkotásaiba fűződnek és a végte­lenbe szöknek. És minél szellemiebbek vagyunk, annál inkább élünk örökké. De ki él szellemibb életet a bölcselőnél ? A bölcselő az igazi szellem ! A végtelen szellem szikrája, amely bár minden ember lelkében él, de senki­ben sem úgy, mint a bölcselőben. Minden tudománynak ismerem eredetét, csak a bölcseletét nem. Honnan ered ? Jób is ezt kérdi és a mélység azt mondja : nincs bennem. A tenger így szól: nincs nálam. A vész és a halál mondották: füleinkkel hal­lottuk hírét. A bölcseség titkos helyekről jő. Isten ismeri annak útját és Ő tudja helyét, mert Ő látja a világ határait és Ő szemlél mindent, ami az ég alatt van. (38. 12—28.)

Next