Uhlyárik Jenő: Apologétika vagy a katolikus vallás alapigazságainak védelme (Budapest, 1946)

Bevezetés

BEVEZETÉS. 1. §. A hit fogalma és lélektani keletkezése. A hit a megismerésnek egyik módja. Vagy saját tapasz­talatunk s gondolkodásunk alapján fogadunk el valamit igaz­nak, vagy másnak a tekintélye alapján. Ez utóbbi a hit. Ilyen hitet követel tőlünk a tudomány, mikor tételeit hir­deti. Csak kevés tudományos tételről győződhetünk meg ugyanis önálló kutatás s gondolkodás alapján. S ezt a meg­győződést is csak nagyon kevesen szerezhetik meg. A tudo­mányban nagyon gyakran csak a tudósok tekintélyére támasz­kodunk, vagyis a tudósoknak hiszünk. Ez a tudományos hit.1 Hitet követel tőlünk a társadalmi élet is. Kölcsönös hit s bizalom nélkül se békés családi élet, se baráti érintkezés, se együttes társadalmi munka nem volna lehetséges. Ez az embe­rekbe vetett hit, vagy bizalom. Ilyesféle hitet követel tőlünk a vallás is. A különbség az, hogy míg az előbbi két esetben emberek, az utóbbi esetben Isten kijelentését fogadjuk el igaznak. A vallásos hit mint erény arra képesít s azt kívánja, hogy Isten kijelentéseit az ő mindentudó s igazmondó tekintélye miatt igazaknak tartsuk. A hitet rendszerint a keresztségben nyerjük s vallásos nevelés által őrizzük meg. De hogy hitünk öntudatos meggyő­ződéssé váljék, ahhoz a következő öt tényező együttes közre­működése szükséges : 1. Minthogy a hit indító oka s alapja Isten, legelső sorban természetes eszünk segítségével Isten létéről kell biztos meg-1 Szent Tamás szerint „addiscentem opportet credere“ „a tanulni vágyá nak hinnie kell“ (De veritate q. 14. a. 10.). \ A hit alakjai. A hit meghatáro­zása. A hit .élektani .eletkezése. mm

Next