Verbényi István - Arató Miklós Orbán (szerk.): Liturgikus lexikon (Budapest, 2001)

Szócikkek

Úrangyala Úr ünnepei Úrangyala (lat. Angelus) • A ferencesek kezd­ték el esténként háromszor az —*Üdvözlégy Má­riát imádkozni, s közben harangoztak. Ez a szokás egyre jobban elterjed a 14. sz.-ban, amikor már reggel, délben és este is harangoznak, és az Üd­vözlégy elé három verset mondanak: 1. „Az Úr angyala köszönté a Boldogságos Szűz Máriát és ez méhébe fogadó Szendétektől Szent Fiát” (vö. Lk 1,26-38). 2. „íme, azúr szolgáló leánya, legyen nekem a te igéd szerint” (Lk 1,38), és 3. „és az Ige testté lön és miköztünk lakozék" (Jn 1,14). Ehhez csatolták később egy párverssel a könyörgést: „Kérünk téged, Úristen, öntsd lelkűnkbe szent ke­gyelmedet, hogy mi, akik az angyali üzenet által szent Fiadnak, Jézus Krisztusnak megtestesülését megismertük, az О kínszenvedése és keresztje által a föltámadás dicsőségébe vitessünk. ” Az ima nagyrészt a Szentírásból vett idézetekből áll, majd a zárókönyörgés bevezet a —»Krisztus-miszté­riumba. Méltán lett népszerű ima. Különösen a törökveszély idején lett általános, amikor III. Cal­­lixtus pápa a nándorfehérvári győzelemért hála­adásként 1456-ban az egész Egyházra kiterjesztet­te a déli harangszót és az ~ imáját, melyet több helyütt már korábban is végeztek. AM úrfelmutatás • Miután a celebráns a —misében elmondta a kezében lévő kenyér és kehely felett az átváltoztatás szavait, a híveknek felmutatja Krisz­tus Testét, majd Krisztus Vérét. Kevéssel az átváltoztatás előtt a ministráns csengetéssel figyelmezteti a híveket, ha ez meg­felelőnek látszik. Hasonlóképpen csenget a helyi szokások szerint mindkét szín felmutatásakor is (RMÁR 109). A Szentostya és a kehely felmutatá­sa után a celebráns (főcelebráns) térdet hajt, a kon­­celebrálók mélyen meghajlanak. Nyugaton a 12. sz.-ig a Miatyánk előtt történt az átváltoztatott kenyér és bor felmutatása e szavak­kal: „Őáltala, ővele és őbenne a tiéd, mindenható Atyaisten, a Szentlélekkel egységben minden tisz­telet és dicsőség, mindörökkön örökké”. Erre az ősi —doxológia formájú ~ra a régi feljegyzések szerint „mint a tenger zúgása” válaszolt a nép „Ámen ”-nel. Ez a „kis ~”-nak nevezett forma ma is megvan minden —eukarisztikus imában. A 12. sz.-ban először Franciaországban, majd általáno­san az egész Egyházban elteijedt közvetlenül az át­változtatás utáni Eleinte csak a szentostyát mu­tatták fel (mint ma is a karthauzi rítusban), jóval később a kelyhet is. Mivel a „csendes” latin nyel­vű misében a hívek nehezen tudták követni a szent cselekményt, a ministráns ezt csengetéssel, eset­leg harangozással jelezte. Ilyenkor elhallgat az ének, orgona, a hívek letérdelnek és feltekintenek a felmutatott Eukarisztikus színekre (néhol a tisz­teletjeleként állnak). * 5. csengő, —harang. AM Úr imája —Miatyánk úrkoporsó • A —szentsír egy változata: kápol­naszerű építmény, benne a halott Krisztus szobra, körülötte a sírt őrző katonák alakjai. A nagyheti szertartásoknál használták. Pl. a gótikus garam­­szentbenedeki ~ az esztergomi Keresztény Mú­zeumban. AM úrmutató —szentségmutató Úrnapja • Az ~ Krisztus szent Testének és Vé­rének ünnepe. Szentháromság ünnepe utáni csütör­tökön, de számos országban, így nálunk is, a kö­vetkező vasárnapon tartott főünnep. A mise és az Oltáriszentség megalapításának tulajdonképpeni megemlékező napja ugyan a Nagycsütörtök, de mert a nagyhéten lelkünk nem tudja eléggé kife­jezni az Oltáriszentségbe vetett hitünk, reményünk, szeretetünk örömét, e célt szolgálja az ~. Hiszen Krisztus megtestesülése nem ért véget földi életé­ben, hanem mennybemenetele után is közöttünk van, kiváltképpen az Oltáriszentségben (vö. LK 7). Az - ünnepi miséjéhez csatlakozik a szentségi —körmenet. —Eukarisztia —Praeorator. BL Úr ünnepei (Keleten) • Az —ősegyház litur­giájának első ünnepe Krisztus föltámadásának napja, a vasárnap volt. Ezt a zsidó „szabbat” után, a hét első napján ünnepelték. A következő sz.-ban Kis-Azsiában már évenként is megünnepelték a feltámadást a zsidó pászkalakoma napján (Niszán hó 14-én). A hosszasan elhúzódó húsvéti idő vitá­ja után végül is ez az ünnep a következő vasárnap­ra került; s hozzá kapcsolódott egy héttel korábban Jézus jeruzsálemi bevonulásának megünneplése (Virágvasámap). Pünkösd előtt tíz nappal van Jé­zus mennybemenetelének ünnepe. Krisztus születését a 3. sz.-tól Egyiptomban és a Szentföldön jan. 6-án ünnepelték (—Teofánia), de Alexandriában ugyanezen a napon már a Jordán­ban megkeresztelt Üdvözítő emlékére tartottak —vízszentelést. Rómában a 4. sz.-ban váltotta fel az Aurelianus császár tiszteletére bevezetett „le­győzhetetlen Nap” (Sol Invictus) ünnepét Krisztus születésnapja, a téli napfordulókor ünnepelt Kará­-211 -

Next