Gecső Tamás (szerk.): Lexikális jelentés, aktuális jelentés - Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 4. (Budapest, 2000)

Szabó Zoltán: Aktuális szójelentések alakulása a magyar szépírói stílus történetében

Aktuális szójelentések alakulása a magyar szépírói stílus történetében 257 latlanság, tisztesség és egyáltalán az, hogy a művészet, a „benti világ” és a madonna lelkü­letű társ, az „egy hófehérnél is fehérebb arcú leány”, más jelzőjével „a fehér világban élő fehér lélek” a megnyugvás, az öröm forrása. Mindezzel szemben áll a fekete jelentése, azaz a művésztől megtagadott „odakinti világ” romlottsága, bűnös gazdagsága, amelyben nin­csenek eszmények, csak érdekek és érvényesülési ügyeskedések, és amelyben nagyfokú az elidegenedés. 5. A két világháború között és később is, tulajdonképpen ma is ható tárgyias-intel­­lektuális stílus ugyan fontos, de mégis kevésbé számontartott irányzat (az első fejlődési szakaszban, 1927-1945 között fő alakítói: Babits Mihály, József Attila, Illyés Gyula, Szabó Lőrinc, Radnóti Miklós, Németh László). A tárgyias-intellektuális stílus szervező elve a szerkesztettség, az értelmes rendhez való igazodás, aminek velejárója a fegyelmezett rendezettség, valamint a magas értékszintet jelentő kifejezési módra való törekvés. Lényege az, hogy az író a közlést tárgyias tényekre bízza, és a tárgyiasságokkal kifejezett tények közötti összefüggések magyarázatára, gondo­lati általánosítására, törvényszerűségek felfedésére törekszik, mert - ahogy József Attila véli - „csak a törvény a tiszta beszéd” (Óda). A tárgyias elemek közlő funkcióját az őket összekötő sokféle összefüggés biztosítja. Kapcsolatukat nem külön szavak jelölik, hanem a szerkezet világítja meg. így lett a szerke­zet elsődleges kifejezőeszköz. Ahogy József Attila állítja, a stílus az írásnak csak taktikája, a stratégiája a szerkezet (Összes Művei III, 223). Ugyancsak előzetes megjegyzésként még annyit, hogy ez esetben is az aktuális jelenté­sek a képalkotáshoz kötődnek. A képekben elsősorban a tárgyiasság és az intellektuális viszonya nyilvánul meg több­féle összefüggésben, többféle formában. Az egyik az, hogy a tárgyiasságnak megfelelő konkrét elem az intellektualitásnak megfelelő elvont fogalomhoz kapcsolódik. Ennek egyik sajátos formája megszemélyesítésként realizálódik. Konkrét, mindennapi dolgok vagy ép­pen elvont fogalmak megszemélyesítve mint tudatos, gondolkodó, töprengő lények jelen­nek meg, illetőleg a tudatosságból adódó, azzal összefüggő cselekvéssel kapcsolódnak össze. Néhány példa: „egy kis faldarab azon tűnődik, hulljon-e” (József Attila: Külvárosi éj), „a földön, mely csupa rend, / csupa okosság, csupa ész” (Szabó Lőrinc: Reggeltől estig II). Az aktuális jelentés szempontjából még jobb példa a következő: „a mérges rózsa meghajol” (József Attila: Nyár), azaz a mérgei jelentése ’lázongó, forrongó’, a meghajol jelentése: ’de még megalázkodik; beletörődik’ vagy „Dongó ődöng az erdő szélinél” (József Attila: Ha­tár), ahol az ődöngnek az idilli életképből fakadó hangulatra utaló jelentése dominál, azaz kószál, andalog, őgyeleg, és mint andalogva tűnődő ember mélázik, de a dong, döngicsél akusztikai hatásra utaló jelentése is társul ide és a megeleveníthető képpel járó vizualitás sem kizárt (Hankiss 1969: 22). Mindkét jelentés (hangulati és akusztikai) folytatódik két sorral odább: „S tovaringatja fodrosán a szél / a tűnődve zümmögő időt”. Ez mint folytatás már a szerkezettel összefüggő eset. Több átváltás az elsődleges kifejezőeszközzé lett szerkezethez kötődik. A sok és sokféle szerkezeti eljárás közül a jelentésaktualizálódás szempontjából a szerkezet legjelentősebb, azonnal szembeötlő szerepe az, hogy eszköze az alkotórészek közötti átsugárzásnak, amely megvilágítja a jórészt metaforákból fakadó aktuális jelentések összefüggéseit, explicitebbé teszi jelentésüket, sőt, növeli jelentésük intenzitását.

Next