Kemény Gábor (szerk.): A metafora grammatikája és stilisztikája - Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 10. (Budapest, 2001)

Szőke György: József Attila "metaforái"

282 Szőke György Már fölszáll az éj, - ez a már-már megszemélyesítő kép (az éj nem leszáll, mint elvár­nánk, hanem felszáll, a földről az égre, a létből az űrbe), miként a másik kettő is, mondhat­ni, két vegyértékű: egyaránt kötődik mind a mint kéményből a fiist képeleméhez, metaforá­jával, mind a harmadik elemhez: szikrázó csillagaival. Vagyis - destruktív módon elemeire bontva, majd újra összerakva (1) Már fölszáll az éj, mint kéményből a föst, illetve (2) (fölszáll) kéményből a füst, szikrázó csillagaival, s végül (3): Már fölszáll az éj, szikrázó csillagaival. Egyetlen képet látunk, de ez az egyetlen, komplex kép nem egyszerűen három alkotóelemének egymásutániságával, hanem lehetséges összefüggéseik egyidejű felcsillan­­tásával, ötvöződésükkel jön létre, mintegy három különböző szólam egyidejű felzengeté­­sével. S itt álljunk meg egy pillanatra. A stilisztikában eléggé elterjedt a zenei terminusok használata (maga a zene, zenei is az), mint valamely kvázi-abszolútum, melyet a vers ele­mei megközelíthetnek. A zene és a költészet hasonlatosságából kiindulva nem hagyhatjuk figyelmen kívül különbözőségeiket: két vagy több szólam egyidejűleg szólal meg a zené­ben, s azt a hallgató analizálja, bontja komponenseire, míg a versben, mint idézett példánk­ban is, egymást követően tűnnek fel a motívumok, s az olvasás során szintetizálódnak, egységesülnek az olvasóban. Másik kiragadott példánk is mindössze két sor: egy töredék első két sorának képalkotását idézi föl. E két soron fokozatosan változtatott a költő, s ily módon - kivételesen - in statu nascendi, keletkezése, alakulása folyamatában figyelhetünk meg egy metaforát. Az első változat: Az árnyékból elindul lassan hüs szárnyakkal a szürkület. A szürkület - mint annyi más József Attila-i motívum - ugyancsak többszörös „vegy­értékű”: verseiben többfelé kapcsolódik, ily módon rokonítva, közelítve egymáshoz több képet, metaforát, mozzanatot. A szürkülethez, a szürkéhez kötődik következetesen anyja felidézett képe (szürke haja lebben az égen [Mama], az őszi eső szürke kontya [Anya]), de az elmúlás szürkülete, s nem utolsósorban a tudat szürkületének folyamata is, amivel dacol: a szürkület ezért éles, tiszta (Ez éles, tiszta szürkület...). S itt egy pillanatra meg kell állnunk: az említett, Ez éles, tiszta szürkület... kezdetű versben különös metaforát találunk: az örült anya magzatát. Első pillantásra a József Attilánál egyáltalán nem ritka inverz képnek, metatézisnek hihetnénk: az őrült anya magzatát megjelenítése mögött nehéz nem észrevenni a mögötte sejlő, önmagára vonatkoztatható ’anya őrült magzatát’. Miként a már említett, Anya című versében a mint tébolyult anya motyogja képe is mint­ha erre utalna. A két, egymást látszólag kizáró jelentés (az őrült anya magzatát, illetve az anya őrült magzatát) egyszerre, szimultán van jelen e képben, mint egyik - de nem egyetlen - kifejezője az anyjával őt összekötő, fantáziáit duáluniónak. Ahogy az árnyék is kapcsolódik az anya felidézéséhez több helyütt: S mindent elrontsz, te árnyék - a Kései siratóban. S most visszatérünk kétsomyi töredékünkhöz. A szürkület itt, ebben az első változatban, megelevenített „természeti jelenség”: valamire vagy valakire rejtetten utaló, aki - vagy ami - elindul, hűs szárnyakkal. A következő változatban már egyértelműbben „valamivé”, „va­lamilyenné” (talán madárraj szerűvé) alakul:

Next