Kemény Gábor (szerk.): A metafora grammatikája és stilisztikája - Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 10. (Budapest, 2001)

Szabó Zoltán. Metaforák stílustörténeti megközelítésben

258 Szabó Zoltán kontraszt-szín, a fekete is. A fehér kontextuális, szimbolikus jelentését a feketével szembe­állítva értelmezhetjük: a festőművész főszereplő belső világa és ami odatartozik, a tisztaság, romlatlanság, tisztesség és egyáltalán az, hogy a menekülés egy lehetősége, a művészet és a madonna lelkületű társ, „egy hófehérnél is fehérebb arcú leány”, „a fehér világban élő fehér lélek” a megnyugvás, az öröm forrása. Mindezzel szemben áll a feketével jelzett, a mű­vésztől megtagadott „odakinti” világ romlottsága, bűnös gazdagsága, amelyben nincsenek eszmények, csak érdekek és érvényesülési ügyeskedések vannak, és amelyben nagyfokú az elidegenedés. 4. A két világháború között és később is, tulajdonképpen ma is ható tárgyias-intellek­­tuális stílus jelentős, de kevésbé számon tartott stílusirányzat. Első fejlődési szakaszában (1927-1945 között) fő képviselői, alakítói korábbról Babits Mihály, részben Füst Milán, Nagy Lajos, aztán József Attila, Illyés Gyula, Szabó Lőrinc, Németh László, Radnóti Mik­lós, majd a Nyugat harmadik nemzedékéből Jékely Zoltán, Képes Géza, Vas István, Weö­res Sándor, még később, 1945 után az Újhold költői, a negyedik nemzedék tagjai, elsősor­ban Pilinszky János, Nemes Nagy Ágnes, Somlyó György, Nagy László. Témánk kifejtésé­hez az alap az első fejlődési szakasz. A tárgyias-intellektuális stílus szervező elve a szerkesztettség, az, hogy a szerkezet elsőd­leges közlő funkcióra tett szert, ami azt is jelenti, hogy az alkotás az értelmes rendhez igazo­dik, és hogy fegyelmezett rendezettség és igényes kifejezési mód jellemző rá. Lényege az, hogy az író a közlést tárgyias tényekre bízza, és hogy a tárgyiasságokkal kifejezett tények közötti összefüggések magyarázatára, gondolati általánosítására, törvényszerűségek felfedésé­re törekszik, hisz - ahogy József Attila mondja - „csak a törvény a tiszta beszéd” (Óda). A tárgyias elemek közlő funkcióját az őket összekötő sokféle összefüggés biztosítja. A kapcsolatokat nem külön szavak jelölik, hanem a szerkezet világítja meg. így lett a szer­kezet elsődleges kifejezési eszköz, amit ismét József Attila egy kijelentésével erősítünk meg: a stílus az írásnak csak a taktikája, a stratégiája a szerkezet (ÖPM. III, 223). A képekben elsősorban a tárgyiasság és az intellektualitás viszonya nyilvánul meg több­féle összefüggésben, többféle formában. Az egyik az, hogy az intellektualitás szférájába eső elvont fogalomhoz tárgyiasként erő­teljesen konkrét jelentésű elem kapcsolódik, és így alkot képet, például rab és elme: Sze­gény elménk e térben rab marad (Babits: Bolyai) vagy vas és fogalom: néki a fogalmak hideg vasak (József Attila: Hová forduljon az ember). Megvan persze ez jelzős kapcsola­tokban is: élesre töltött igazság, ravaszt babráló eszmék (Illyés Gyula: Mérleg 1). Persze a konkrét és az elvont képekbeli összekapcsolódása meglehetősen általános, má­sutt is megvan, de itt - mint látható - az elvont és a konkrét közötti szemantikai távolság sokkal nagyobb, mint - mondjuk - egy Petőfi-metaforában a virág és a szerelem között: Kikelet a lyány, virág a szerelem (A virágnak megtiltani nem lehet). Az elvont-konkrét viszonynak egy másik sajátos formája megszemélyesítésként reali­zálódik. Konkrét, mindennapi dolgok vagy elvont fogalmak megszemélyesítve mint tuda­tos, gondolkodó lények jelennek meg, illetőleg tudatosságból adódó, azzal összefüggő cselekvéssel kapcsolódnak össze: a pünkösti királynők hervatag / trónját restellik már a tiszta Eszmék (Babits: A lélek ünnepe), egy kis faldarab / azon tűnődik, hulljon-e (József Attila: Külvárosi éj), engem sunyiságra oktat / az erkölcs (József Attila: Számvetés), ahogy vezényli az örök idő (Szabó Lőrinc: Ősöd és unokád), a földön, amely csupa rend, / csupa okosság, csupa ész (Szabó Lőrinc: Reggeltől estig II).

Next