Agárdi Péter: Értékrend és kritika. Fejtő Ferenc irodalomszemlélete a 30-as években (Budapest, 1982)

I. Bevezetés

és a Szép Szó ban együtt dolgoztak. Sok elvtárs jött panasszal hozzám, hogy a Szép Szónál Fejtő, a »néger portás« elutasítja írásaikat, igyekszik Attilát eltávolítani a baloldali szemlélettől.” Majdnem minden életrajz és visszaem­lékezés említést tesz Fejtő szerepéről József Attila és Szántó Judit kapcso­latának alakulásában. Szántó Judit emlékezésével vitatkozva ezt tette leg­utóbb Ignotus Pál, szól róla Vágó Márta könyve és Komlós Aladár posztu­musz közölt beszélgetésszövege is — Fejtő alakját azonban ők pozitívabb beállításban szerepeltetik. Nem feladata ennek a munkának az igazságosztás, az életrajzi tények ap­rólékos tisztázása, így nem vállalkozik Révai József meghatározó súlyú mon­datainak pontos mérlegelésére sem. Az a megjegyzés azonban feltétlenül idekívánkozik, hogy Révai megfogalmazásában különböző tények és idő­pontok mosódnak össze: József Attila első kilépése a Bartha Miklós Társa­ságból valóban 1930. október végére datálható, de az illegális kommunista szervezkedéssel vádolt Fejtő Ferenc elleni per nem ekkor, hanem 1932 nya­rán folyt; József Attila és Szántó Judit pedig 1936-ig éltek együtt, s az utóbbi által említett jelenet is legkorábban 1935 végén játszódhatott le. Bóka László 1957-es egyetemi előadását - A magyar irodalom története a két világháború között (1919-1945) — lényegében ugyanez a Fejtő-értel­­mezés jellemzi. József Attila kapcsán ezt írja Bóka: „környezete egyrészt mesterségesen megakadályozta abban, hogy költői hitvallását szerkesztői elvvé tehesse, másrészt nagy tehetsége előtt hódolva, világnézetét valamiképp para­lizálni igyekeznek. Hogy ez mennyire így volt, azt halála után leplezi le szer­kesztőtársainak és munkatársainak vallomása. [ ... ] Fejtő Ferenc sajnál­kozva ír róla, hogy József Attila »a harmincas évek elején belemerült a marxizmus elméletébe és gyakorlatába, a munkások költője akart lenni, fegyelmezni próbálta nyugtalan látomásait, s egyben egész művészetét a forradalmi eszme szolgálatába szerette volna állítani«. Fejtő (József Attila] »ideológiai túlbuzgalmá«-ról ír, »amely kevés időre még oly erős ízlését is el tudja homályosítani«, s a Tömeget, a Szocialistákat »vezércikkszerűen neki­vadult« rossz verseknek nevezi.” E könyv egyik későbbi fejezetében részle­tesen szó esik majd Fejtő korabeli József Attila-értelmezéséről. Tény, hogy a hidegháború antikommunista kampányai idején Fejtő Ferenc is tett kísérletet arra, hogy József Attilát szembeállítsa a magyar forradalmi munkásmoz­galommal, s ezt joggal utasította-utasítja vissza a marxista kritika; de Bóka Lászlónak a különböző helyekről összemontírozott idézetekhez fűzött interpretációi igencsak egyoldalúak és történetietlenek. Még egyértelműbben negatív értékelést képvisel a kommunista irodalom­publicisztika Fejtőnek a Népszóvá ban, a Szocializmusban és a Szép Szóban 19

Next