Barabás Tibor: Egy nép nevelői. Arcképek és tanulmányok - Élet és Tudomány kiskönyvtár 12. (Budapest, 1959)

József Attila

A tél vizeiben megmutatkozott, hogy a „kemény szavak” csak következetes szellemeknek adatnak meg s József Attila az volt. A szocializmus, számára nem csak megvalósítandó szemlélet, hanem életének tartalma, for­mája, lényege lett. A tett filozófiája, amely a világot nem csupán értelmezni, hanem mindenekelőtt megvál­toztatni akarja, József Attilát a munkásmozgalomhoz, a Kommunista Párthoz csatolta. Emlékezem a gödi mun­kásstrand Fészkére. Miként vetette le ott Attila a ma­gány kínzó érzését, miként találta meg a kommunista fiatal munkások körében oktató, nevelő szerepét s azt az áldozni és harcolni tudó fiatalságot, melytől az elnyo­mott paraszt, a munkás és a megfojtott szellemiség fel­­szabadulását remélte. Az őskeresztény földalatti szek­tákban lobogott csak így a megváltó tettnek, az ember­séges segíteniakarásnak és az önfeláldozásnak az a konok vágya, mely József Attilát is fűtötte. Gyalog ment néni egyszer Újpestre, hogy illegális szemináriumokon ismer­tesse Marx és Engels tanításait, melyeknek egyik leg­alaposabb ismerője volt. Az illegális küzdelem közvetlen szolgálattételt köve­telt s csoda-e, ha túlbuzgó fiatal kritikusai József Attila költészetétől még nyíltabb, propagatívabb forradalmisá­­got kívántak. A költő nem tudott és nem akart lesza­kadni a szépség emlőjéről, mert tudta — és ma már ez mindenki előtt világos —, hogy csak a szépség és való­ság egymásban élő, termékeny összhangja teremt mara­dandó művészetet. A költő meghasonlott lelke nem tudta sokáig elvi­selni az aránytalan küzdelem reménytelennek látszó korszakát. Szemlélete országhoz, világhoz mérte költői feladatát, költészete egy Duna-mellett kivirágzó, nem­zetközi szocializmus virágoskertje. József Attila halá­láig azt vallotta, hogy a költészet a nép, a világ, az em­beriség ügye s hogy a történelem ostroma elől hasztalan akar bezárulni a szív. Nyissuk hát ki, tárjuk ki az em-222

Next