Berend T. Iván: Válságos évtizedek. Közép- és Kelet-Európa a két világháború között (Budapest, 1982)

III. A harmincas évek: különleges gazdasági válság; társadalmi változások; politikai jobbra át; a válság művészete - a művészet válsága

mány / módon a szolga ostobát. / ... Én nem fogom be pörös számat. / A tudásnak teszek panaszt. / Rám tekint, pártfogón, e század: / rám gondol, szántván, a paraszt; / engem sejdít a munkás teste / két merev mozdulat között; / ... S hol táborokba gyűlt bitangok / verseim rendjét üldözik, / fölindulnak testvéri tankok / szertedü­­börgni rímeit.” A kor és saját élete legkeservesebb periódusában is az értelem, és a pártfogó 20. században az ordas eszmék feletti diadal tudata és racionális hite hatja át ezt a hatal­mas életművet, ami mindössze 32 évbe zsúfolódott. E krisztusi korban életét „mint talált tárgyat” visszaadta. Mennyi hasonlóságot mutató életút, mennyi nyomor, milyen hasonlóan korai ha­lál és milyen hasonlóan tudatos, minden áldozatot vállaló azonosulás a várt jobbító társadalmi forradalommal Derkovits Gyula festői pályája. A két művész egymás mellé állítása annál inkább is jogos, mivel meglepő gazdagon bukkannak elő József Attila-i gondolatok Derkovits képein és Derkovits Gyula-i képek József Attila ver­seiben (egybeeső motívumokra a művészettörténész Aradi Nóra már felhívta a fi­gyelmet). A rövid, tüdővész pusztította életének utolsó fél évtizedében mintegy tucatnyi képpel pályája csúcsára emelkedő Derkovits Gyulánál a harmincas évek Közép- és Kelet-Európájában aligha volt jelentősebb, aligha található egyénibb kép- és szín­­nyelvezet. A realizmus fájába oltott, lehiggadt expresszív-konstruktív modernségé­vel, kifejező erejével és mondanivalójával igazán egyedit és nemzetközi érvényűt alkotott. A kubista és expresszionista egyéniségkeresés évei után 1930 és 1934 között, élete utolsó esztendeiben talál rá arra a gondolati tartalomra alapozott, „feszültséggel teli egyensúlyra”, ami, Németh Lajos pontos megfogalmazását idézve, „magába foglalta az expresszionizmus kompozicionális elveit, a.. . posztimpresszionizmus lírai látás­módját, az expresszionizmus gondolati tartalmakat sugalló szimbolizmusát, a mun­kásmozgalommal konkrét kapcsolatba került művészet realizmusát és a trecento ol­tárképeire emlékeztető, áhítatos szín-szimfóniát... Képszerkesztését, formálási módját a kubisztikus és expresszionista megoldások, a konstruktív szerkezet hang­súlya ellenére is végeredményben... klasszikus képépítési normák határozzák meg.”148 Ebben az utolsó festői korszakában képei sajátos tompa fémszínekbe öltöz­tek, uralkodóvá válik a halvány rózsaszín és az ezüst, ami a reális kompozíciót mint­egy felemeli a földről, lebegő, úgyszólván áhítatos fenséget, hitet sugároz. A keserű gondolati tartalom, amit a harmincas évek képei - Éhesek télen (1930), Kenyérért (1930), Kivégzés (1932), Híd télen (1933), Dunai homokszállítók (1934) - hordoznak, munkanélküliségről és munkáról, elnyomásról és kivégzésről, tüntetésről és munkás hétköznapról Derkovits modern új realizmusában, akárcsak Brecht vagy József At­tila esetében, túljut egy keserű kor felmutatásán, az egyszerű tiltakozáson vagy lelep­lezésen. Thomas Mann „római úr”-ának „nem akarom”-ja természetesen Magyar­­országon is nagyon kevés a válság legsúlyosabb és egyben Gömbös Gyula hatalomra kerülésének félelmetes 1932-es esztendejében, amikor Derkovits megfesti ars poéti­kájának is tekinthető, de egyben a jelen keservéből a térség jövőjét prófétikus erővel megjelenítő Nemzedékek című képét. Az előtérben piros kötésű könyvet olvasó, ke­mény vonású munkás (a művész önarcképe), mögötte falitükör, amiben kisgyerme­421

Next