Forgács László: Ünnep után. Petőfi Apostola és a Márciusi Ifjak világnézete (Budapest, 1960)

VI. A gondolati költemény

A KULCSMÜ Két jellegzetesség biztosít különleges helyet Az apostol­nak a tárgyias műfajok történetében: stratégiai távlata és tudatossága. Magyar költő e műben intéz először politi­kailag tudatos támadást az egész úri Magyarország ellen: úgy, hogy gondolati szintézisre törjön világnézetében és átfogóan ábrázolja a társadalmat. A mű értékét ennek a kísérletnek igényessége és problematikus eredményei egyszerre határozzák meg. Történelmi feltételektől függ, mennyiben lehet a tár­sadalmi rendet politikailag tudatosan támadó mű a konk­rét-történelmi valóság egészét megragadó alkotás. Cso­konai Méla Tempe/őijétől Petőfi Apostolán át Jókai Rab Rábyjáig: a feudális társadalmi rend ellen támadó hős rajza csak problematikusán, az írói távlattól függően le­hetett a valóság teljességét feltáró ábrázolás alapja. A Méla Tempefői és Az apostol gondolatiságának egydimen­ziós volta, csak-felvilágosító, csak-plebejus szemlélete, objektiven kevés volt a korszak szövevényes termé­szetének feltárásához: a nemzeti függetlenségi és a társa­dalmi felszabadulási küzdelmek egységbelátásához. És a Rab Rábyt megköltő öregedő Jókai nagy írói leleménye, hogy reálisan, tragikomikus színben láttatja a nép fel­szabadításáért, a polgári felvilágosodásért, az úri magyar világ ellen küzdő, ám a nemzeti függetlenség kivívásának ügyét elhanyagoló hősét és harcait. Művészileg hitelesen ábrázolja azt, hogy az adott történelmi körülmények kö­zött a feudális előjogaihoz, de egyszersmind a nemzeti önállóság bizonyos biztosítékaihoz (vármegye) is ragasz­kodó, Bécs-ellenes maradi nemesség ellentmondásosan progresszív harcot vívott; hogy volt történelmi jogosult­sága — mint az idők, 1848—49 igazolták — ennek a kez­detben nacionalista ellenzékiségnek az osztrák gyarma­tosítással szemben. Ráby tragikomikus elszigetelődése eb­ből a kettős helyzetből fakad: hősünk történetileg jogosult 15* 227

Next