Halász László: Művészet és pszichológia - Gondolattár 23. (Budapest, 1964)

A művészi tehetség

ményei. Platón Phaidrosäban a nagy költői mű­vet szent őrületnek, istenek sugallatának tartja. Kétségtelen, a nagy művészek között nem esik nehezünkre olyanokat találni, akik kóros lelki alkatúak voltak, sőt olyanokat sem, akik téboly­dában fejezték be életüket. Gondoljunk hirtele­­nében Schumannra, Tassóra, Swiftre, Lenaura, E. T. A. Hoffmannra, Van Gogh-ra — avagy Vö­­rösmartyra, Munkácsyra, József Attilára. A mű­vész mégsem mindig skizofréniás vagy ahhoz ha­sonló. Egyes esetek nyilván nem szolgálhatnak tudományos általánosítás alapjául. Emellett a skizofrénia korántsem egységes tünetcsoportú el­mebetegséget diagnosztizál. Ezért e megjelölés­nek gyakran még analógiás használata is felüle­tes, s igen keveset mondó. A daimon-teória pedig sokkal inkább a művészre s munkájára vonat­kozó pszichológiai ismeretek — egyébként adott korban természetes — hiányának s ugyanakkor a művész tehetsége iránti korlátlan csodálatnak, mintsem a kettős személyiség elméletének bizo­nyítéka. A régiek valójában teljes tájékozatlan­ságuk miatt tartották az alkotást istentől vagy ördögtől eredő megszállottságnak, a művész kó­ros megkettőződésének. Más kérdés, hogy a művész érzékeny s ezáltal könnyebben sérülő idegrendszerét átlagostól el­térő életmódja és tevékenysége, a hatalmas szel-82

Next