Kiss Lajos - Németh István (szerk.): Szegedi kalauz (Szeged, 1957)

Népélet

Népélet Alig van hazánknak városa, amelynek ősi népélete, törzsökös magyarsága annyira meghódította volna a művelt köztudatot, mint Szegedé. Ezt azoknak a híres íróknak (Dugonics, Mikszáth, Tömörkény, Móra, Cserzy, Móricz, Juhász Gyula, József Attila, Radnóti Miklós és mások) köszönhetjük, akik ezt a szegedi világot, a ben­ne tükröződő népi humánumot annyi szeretettel és ak­kora művészettel fejezték ki. Szeged népe, melyet Kossuth a nemzet büszkeségé­nek nevezett, már ősidőktől fogva a magyar folyónak tartott Tiszából és a környező hatalmas pusztákból élt. A halászat szakadatlanul virágzott és számos olyan he­lyi újítást mutatott fel, amelyet más vízi vidékek is gyorsan átvettek. A balatoni halászat úttörő modern mesterei szegediek voltak. A halszárítás valamikor a szegedi különlegességek közé tartozott. Л halászat Szeged törzslakosságának ősi foglalkozása volt. Nagy Lajos korában épp úgy emlegették a város hírneves halászait, mint Dózsa György idejében, mikor 3000 halász őrködött a város biztonsága fölött, igazi halásznak csak azokat tekintették, akik nagy »kerítő hálóval«, mester vezetésével, társaságban ún. »bokor­ban űzték mesterségüket, szemben a »fisér«-ekkel, akik a hal árusításával foglalkoztak. Előbbiek közt megkülön­böztettek az egyes eszközök szerint »varsázókat«, »ke­­cézőket , »pöndölöző«-ket, »teszi-veszizők«-et, »piritye­­zők«-et s a magános »picézők«-et. Híres volt az egykori szegedi halpiac, a mai múzeum előtt lévő gyermekpark helyén. A régi foglalkozás emlékét manapság néhány utca (Csuka, Bárka, Halász, Háló stb.) őrzi csak. Velük együtt, tűntek el egymásután a híres halászcsárdák is. A Tisza szabályozása előtt országos híre volt a helyi darvászatnak, pákászatnak is. A tiszai közlekedés: só­­hordás és gabonaszállítás szükségessé tette a faragó (leg­többje egyúttal vízimolnár is volt) és hajóács (super) mesterség kibontakozását, a vízimalmok és a gabonaszál­lító ún. bőgőshajók készítését. A hajósok életét Tömör­kény novellákban örökítette meg: ». . . Ezzel aztán eleresztik a parttól a kötelet, be­rántják a deszkát és csáklyára kap a férfinép, hogy vízsodrásba tolják a hajót. Ez olyan mun­ka, hogy ilyenkor csönd legyen és semmiféle asszonybeszéd ne zavarja a dolgozó emberek let-33

Next