Pomogáts Béla: Radnóti Miklós - Nagy magyar írók (Budapest, 1977)

Tajtékos ég

és az elmélkedés formája lett. Nemcsak az alka­lomnak szólt, nemcsak a megbecsült mester vagy a szeretett barát távozását siratta, hanem a szelle­mi örökséggel, a morális hagyatékkal is számot ve­tett. A búcsú és a számvetés szólalt meg az Ady Endre halálára írott siratókban, Tóth Árpád Nézz ránk, Ady Endre, Juhász Gyula Adyra gondolok című verseiben, vagy József Attila későbbi Ady em­lékezete című költeményében. Radnóti búcsúversei is számvetéssel egészítették ki a gyász komor han­gulatát. A személyes végzet mögött feltetsző tör­ténelmi tragédiára utaltak, és költőjük személyes sorsát latolgatva mutattak rá arra a veszélyre, amellyel a fasizmus fenyegeti a kultúrát és a szel­lem embereit. A veszteségek egyre személyesebbek voltak, s a halál a háború és a fasizmus karján érkezett. Gar­cía Lorca, József Attila, Bálint György és Dési Hu­ber István kényszerű pusztulása, meggyilkoltatása nem hagyott kétséget afelől, hogy Radnóti Miklós végzetét is hamarosan a gyilkos erőszak szabja meg. Barátai, általában a költők halálában jelképes fi­gyelmeztetést látott ő maga is; figyelmeztetést és törvényt, amely őneki szól, amely rövidesen rajta is beteljesedik. „Pásztori Múzsa, segíts! úgy halnak e korban a költők . .. / csak ránkomlik az ég, nem jelzi halom porainkat” - hangzott a Harmadik ec­loga. A költőhalál, az írástudók legyilkolása a fa­sizmussal fertőzött korszak logikájának törvénysze­rű következménye lett. García Lorca vagy József Attila korai pusztulása, az agyonlövetés és az ön­­gyilkosság a fasiszta erőszak korában „természe­tes halál”-nak tetszett Radnóti előtt. József Attila hátrahagyott verseihez írott tanulmányát 1941 no­vemberében a következőkkel fejezte be: „A tiszta és mindig világosságot áhító lelken törvényszerűen teljesedett be a sors. Megalázó szegénységben élt, 158

Next