Sőtér István: Tisztuló tükrök. A magyar irodalom a két világháború között (Eszzék, tanulmányok) (Budapest, 1966)

Második rész: A jelen, mely a múltnak is részese

megannyira sajátos igényekkel — tagadhatatlanul hiteles és őszinte költészetet nyújtott. Ez utalással a Heltai Jenő és Szép Ernő neve által jelképezett csoportra gondolunk, melynek bizonyos formai tapasztalatai és eredményei hasznosan gyümölcsözhetnek akár fiata­labb nemzedékek költészetében is, melynek azonban már csak méretei és rendeltetése miatt sem lehetett az Ady után meginduló fejlődés lényegéhez köze. Közülük különösképp Szép Ernő művészete tart rokonságot azzal a több nemzedékre is kiterjedő jelenséggel, melyet a ,,rím megújításának” lehetne neveznünk. Ez a látszólag csupán formai jelentőségű mozzanat líránk átalakulásának jelentős fejezete, s egyféle őszinteség előretörésének döntő próbája. Miként az új magyar líra történetében a legtöbb jelenség: ez sem magányosan, de több alkotó közösségben valósul meg. Kosztolányi, József Attila, Weöres jellegzetes rím-megújító tevékenysége veti meg e közösség alapjait. Első látszatra — Szép Ernőnél és Kosztolányinál — a rím megújítása mintha csak a játékosság szeszélyei és csapongása számára söpörne félre az útból minden akadályt — de ez az akadálytalan út József Attila valódi forradalmisága elé is pályát tár. A rím után a mérték s az ütem megújulásának is be kell követ­keznie, — meglepő, hogy ennek tanúi nem is annyira a Nyugat nemzedékénél lehetünk — habár Babits kísérletei az ütemre s a mér­tékre is kiterjednek , — mint inkább Erdélyi Józsefnél, akinek újítása abban nyilvánul meg, hogy annyi új közé a régit visszahozza. Az ősi magyar ütemek József Attilánál is a forradalmasított rím hatásait fokozták már — de igazi napjuk a mai legfiatalabbaknál virrad, akiknél az újonnan meglelt ütem és strófaképlet egy új költői kifejezés­­mód eszközének ígérkezik. A kifejezési eszközök megújítását nem szabad lebecsülnünk, s hiba lenne csupán „formai” jelentőséget tulajdonítanunk neki. A konven­cióval szembekerülő őszinteség tehát: egy-egy mély és újító költői hang felszakadása nem lehet meg a kifejezési eszközök újjáteremtése nélkül. Az őszinteség új nyersanyagokat dob föl, s ezek megmunkálá­sára a régi eszközök többnyire alkalmatlanok, — így hát szükség­képpen következik be az új eszközök megragadása. Épp ezért különös figyelemmel kell követnünk a költői képek megújításának sorsát is. Valamennyi kezdeményezése közül, új lírai korszakunknak ez volt legjelentősebb hozadéka. A Petőfi—Arany nemzedék olyannyira kötött hasonlatai és metaforái után, Ady, kezdetben a szimbolizmus néhány külsőségének felhasználásával, 188

Next