Tolnai Gábor: Örökség és örökösök. (Kazinczytól máig) (Budapest, 1974)

Művészetről - művészekről

nehézsége. Mert egészen más feladat elemezni a nyomtatásban megjelent verset, novellát, regényt, vagy drámát, mint a színész já­tékát és a verselőadó stílusát, módszerét. Az előbbi befejezett, zárt egység, az utóbbi pedig minden újabb műsorratűzéssel változik, alakul, formálódik, gazdagodik. Az interpretálásra minden művésze­ti ág közül leginkább vonatkozik az antik eredetű megállapítás: - Nem léphetsz be kétszer ugyanazon folyóba. -Ha megkérdeznék tőlem, hogy Major Tamás előadóstílusának me­lyek a legfontosabb jellemvonásai, elsőnek az agitációt, a mozgósí­tást említeném. Közvetlenül ezután szólnék stílusának értelmi ele­meiről, szikár racionalizmusáról, a vers gondolati elemeinek az elő­adói koncepció középpontjába állításáról. A vers az ő számára gon­dolati egység, s emtek következtében, amikor egy verset előadói al­kotássá formál, gondolatmenetek szerint építi fel művét, adja meg hangsúlyait. Nem azonos formában Majoréval, József Attila is az ér­telmi hangsúlyoknak, a racionális elemeknek adott nyomatékot, midőn verseit előadta. Az értelemhez szólott ő is, a racionális ele­mek hangsúlyozásával, gyönyörű érzelmi aláfestéssel. Major Tamás értelmi elemeket kifejező stílusáról nemegyszer modották, hogy hi­deg, racionalista előadóstílus. Pontosan akkor jellemzi Major vers­előadásainak természetét e megállapítás, ha ilyen módon kiegészít­jük: ez az értelmi elemekkel komponáló, hideg racionalizmus az előadott vers kompozíciós egységében lángot képes szítani, a vers szándékával egyenértékű lobogást támaszt. A művész verselőadói stílusának alapvonásai, módszere a 40-es évek elején alakult ki. Az eltelt két évtized leforgása alatt azonban változásokon ment át a Major-féle előadóstílus. Ugyanazt a verset ma más hangsúllyal, más árnyalással adja elő, mint húsz évvel ezelőtt. Az igény is más ma, mint annak idején volt. Más szemek villannak elé, más fülek figyelnek szavaira a közönség széksoraiból, s azok a régi szemek és fülek, amelyek akkor, tüntető egységben hallgatták szavait, maguk is más szituációból reagálnak szavaira. Verselőadói stílusának változását a sokrétűbbé válás jellemzi elsősorban. A sok­rétűségen belül a halkabbá válás, az erősebb árnyalás, az éles hang­súlyok mellett a finom hanghatások alkalmazása. És, ami talán mindezeknél jellemzőbb: humorának színeződése. A négy ökrös sze-255

Next