Vajda György Mihály (szerk.): A német irodalom a XX. században (Budapest, 1966)

Tímár György: Stephan Hermlin

merész képek gyanúsakká, önfitogtatás jellegűekké váltak; hasonló értetlenség fogadta a valóságot nem pusztán direkt politikai vagy moráhs vonatkozásban tükröző verses műve­ket. Ebben az időben kezdték Németország leghaladóbb, szocialista szellemű költői is az egyéniség szerepének sommás tagadásával „nullifikálni” a romantika betegesen túlhajtott egyéniség-kultuszát, különösen pedig a militarista foganta­­tású (és konklúziójú) hőskultuszt. így történt, hogy a szocia­lista indíttatású német líra sokáig a „baloldaliság” gyer­mekbetegségét nyögte, habár ebben — József Attilának iro­­dalomtörténetileg korszakalkotó fellépéséig — az európai szocialista líra történetével megegyezett. Nem véletlen, hogy mintegy három évtizede a magyar munkásmozgalom­ban is bírálták, polgárinak ítélték József Attila képalkotó módszerét, amelyről napjainkban már világosan láthatja mindenki: életműve egyebek közt éppen ennek révén válha­tott a szó teljes értelmében a szocialista líra világméretű mo­delljévé. Stephan Hermlinnek talán legnagyobb irodalomtörténeti érdeme az, hogy egyike volt az elsőknek, akik helyesen mér­ték föl: a régebbi szűklátókörűség még a mai német költészet számára is kellemetlen ballasztot jelent. Tudvalevő, hogy ő mutatta be először a líra magyar géniuszát németül, s ugyanő volt, aki így írt az általa szerkesztett — és részben fordított — német József Attila-kötet (Attila József: Gedichte, BerUn, i960.) előszavában: „Müyen kényelmetlen is e plebejus esete! Elsősorban azok számára, akik a nagy proletárkölté­szet puszta létét is tagadnák, de azok számára is, akik a proletárköltészet jelentőségének kritériumát csak az agitátori szempontban látják .. .Nem ismerek más költészetet, amely­ben szubjektív mozgás és marxista gondolat ilyen merészen és szubtilisan fonódnék egymásba.” Hermlin szavai azt bizonyítják, hogy az ő meggyőződése szerint: 1. a szocialista líra igényt tart a költői szubjektum közvetlen megjelenésére, sőt kifejezetten feltételezi azt; 2. a nagy egyéniség e lírában nem misztifikált abszolútum, hanem 445

Next