Zolnay Vilmos: Miért szép a szép (Budapest, 1962)

A művészi tükrözés eszközei

József Attila idézett versében a rímnek ilyen használatára nem találunk példát. Nála azonos hosszúságú sorok csen­genek össze a szakasz végén is. Ez a formai eltérés okozza — többek közt —, hogy a két vers szakaszt záró hangulata más és más. Ebből a példából már nemcsak az tűnt ki, hogy ha már két formai elem kapcsolatát vizsgáljuk, csökken két külön­böző tartalmú vers formai hasonlósága, hanem az is, hogy a forma mint szolgálja a tartalmat. Ezt persze első példánk­nál is kimutathattuk volna. A József Attila versben (szem­ben az Ovidius fordítással) sok daktilust (egy hosszú és két rövid szótag) spondeus (két hosszú szótag) helyettesít, ez méltóságteljesebbé, komolyabbá teszi a vers zenéjét a mon­danivalónak megfelelően. Talán az is nyilvánvaló, hogy a legkisebb tartalmi változás formait is von maga után. Véletlenül tudjuk, hogy József Attila idézett disztichonjában először a hős jelzőt szánta a katonának, majd tartalmi meggondolásból változtatta ádázra. Ez formai változást idézett elő a soron, amely ekkor így hangzott: „Itt nyugszom. Franco besorolt ádáz katoná­nak." Valószínűnek tarthatjuk, hogy a kezdő sor ezután végleges alakját formai okoknak köszönheti. A költőnek nem tetszett, hogy a Franco szó hangsúlya a versben nem esik egybe a természetessel. Pedig ez fontos szó — az egész vers értelmét ez adja meg —, a vers elejére és a versláb hangsúlyos helyére kellett kerülnie. Odahelyezte, s ez a formai változtatás módosította a tartalmit is. Sajnos nincs terünk arra, hogy további és mélyebbre hatoló elemzésekkel bizonyítsuk, hogy két különböző tartalmú műnek csupán formai elemeik lehetnek azonosak, de ezek­nek az elemeknek szövevényes és végtelen lehetőséget magában rejtő kapcsolódásaik — a forma egésze — soha. Más tartalom — más forma. Egész egyszerűen azért, mert a tarta­104

Next