Hóman Bálint: Magyar középkor II. kötet - Historia incognita 1. - Történettudomány (Máriabesnyő - Gödöllő, 2003)

Zsigmond király

Zsigmond király rály mellé. Császár létére holtában is magyar király akart maradni. Zsigmond király kerek ötven évig ült Szent István trónján. Elődei közül korban csak Szent István, uralkodási idő tekintetében egyik sem közelítette meg. Uralkodásának félszázados korszakához átalakító hatás és fejlődéstörté­neti jelentőség tekintetében csak Szent István és II. András kora hasonlít­ható. Szent István félszázada a nyugati keresztény kultúrközösségbe vezette be a magyar nemzetet. II. András kora átmenet a keresztény középkorból a lo­vagokba. Zsigmond uralkodása a lovagkor és a renaissance határmezsgyéje volt. Trónraléptekor még Nagy Lajos lovagjai, az öreg Szécsi Miklós, Lackfi István és társaik álltak mellette. Virágkorában prerenaissance-államférfiak - Garai Mik­lós, Ciliéi Hermann, Maróti János, Ozorai Pipó - vették körül. Halála előtt a XV század derekának hatalmas nádora, Garai László vitte Macsó kormányza­tát - honnét egykor apja és nagyapja is elindultak az emelkedés felé - s mint egyszerű csapatvezérek, udvari vitézek már ott álltak mellette Hunyadi János és Ciliéi Ulrik, a legifjabb Garai korának vele együtt legfőbb szereplői. A há­rom nemzedék egy egész század képviselője volt, a nápolyi győzelmes bevo­nulás és Nándorfehérvár 1456. évi visszafoglalása közt eltelt századé, mely vá­laszfalként és összekötő korszakként ékelődött két egymással merőben ellen­tétes világ, más eszméknek, ideáloknak és célkitűzéseknek hódoló két világ­történeti korszak, a lovagkor és a renaissance közé. Ennek az átmeneti, vajú­dó korszaknak volt reprezentánsa maga Zsigmond király, aprerenaissance-nem­­zedék egyik legkimagaslóbb alakja. Zsigmond egyéniségében világosan felismerhetők a megelőző korból, nagy­apjától átöröklött lovagi vonások. Sokszor bizonyított személyes bátorsága, sőt vakmerősége, a lovagkirályokra jellemző nyájas bőkezűsége, a lovagkori esz­mék - keresztes hadjárat, hitvédelem, az egyház egységének szolgálata, a nő­tisztelet - iránt való lelkesedése, a lovagi életformák - pompás udvartartás, lovagi tornák - kedvelése, Szent Lászlónak, a magyar lovagkirály eszményké­pének nála is megnyilvánuló tisztelete egytől-egyig lovagi gondolkodásra val­lanak. Politikájában már a renaissance-morál nyilatkozott meg. A lengyel király­­lyal szemben követett ravasz és kétértelmű eljárása, melynek során a litván függetlenség előkészítésével egyenesen hitszegést követett el a hozzá biza­lommal és barátsággal közeledő Ulászlóval szemben, és éppígy az angol ki­rállyal a franciák ellen kötött szövetsége, mikor alig pár hónappal előbb még Pá­rizsban hangoztatta barátságát, igazi renaissance-politika volt. Az ébredő re­naissance szelleme jutott kifejezésre erkölcstelen életmódjában, kétes sze-198

Next