Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

Kulturális progresszió és nemzeti hagyomány

már nem tűnik profanizálásnak, kegyeletsértésnek vagy éppen kultuszrombolás­nak az sem, tehát nyíltan beszélhetünk róla: az érett, 1927—1937 közötti József Attila világképének következetes baloldali karakterén, marxista orientációján belül („én, aki társadalmi kérdésekben a tudományos szocializmus logikáját veszem irányadóul...”16) a napi politikai oldások és kötések gyakori változásai — de nem a Féja Géza felrótta „szélkakasság” — jellemezték a költőt.17 Nem egy publicisztikai és kritikai tévedése szintén tény; súlyos torzítás volt a sterilizált és meghamisított „kommunista szobor” árnyékában minősíteni a költői szociomet­ria különböző sűrűsödési pontjait. (A felelős önkorrekció helyett „tisztálkodva” kompenzálók soraiban olykor tapasztalható szociáldemokrácia-apológia vagy a demagóg antikommunizmus úgysem elegendő vezeklés a nemzeti és egyetemes történelem jobboldali-szélsőjobboldali meghamisítói, újraírói szemében.) Egyéb­ként is: a különböző történelmi, politikai helyzetekben, etikai alternatívákban egymástól élesen eltérő funkciója és értékkonnotációja volt annak a hitvallásnak és küldetéstudatnak, amelyet egykor kommunistaként képviseltek — hadd utal­jak csak az áldozatvállaló illegalitás és a hatalmi gőg pólusaira, avagy a messia­­nisztikus és a bürokratikus szektásság Lukács György által is megszenvedett és elemzett különbségeire. Az 1930-1950-es évtizedek domináns (bár nem kizárólagos) kommunista felfogása szerint - amelyet a remélt, illetve a beteljesülni hirdetett forradalmi szocializmus, a proletárdiktatúra teleológiája motivált — a Szép Szó és köre, József Attila liberális barátai, úgymond, rátelepedtek a költőre, kihasználták, visszaéltek a nevével, és igyekeztek ideológiailag rossz, polgári irányba befolyá­solni, még ha egzisztenciálisan kétségtelenül segítették is és publikációs fóru­mot biztosítottak is számára. Jellegzetesen szektás narratíva volt, főleg Vértes György18 és mások szövegeiben, hogy József Attila állítólag a KMP megbí­zásából állt össze a liberálisokkal (mintha személyén keresztül tulajdonképpen az illegális kommunista párt irányítaná egy ideig a folyóiratot), de ezek az író­barátok valójában fokozatosan kiszorították volna a lap irányításából. Persze már ott és akkor is vitatkoztak e felfogással (mindenekelőtt Szabolcsi Miklós, 16 JÓZSEF Attila, Van-e szociológiai indokoltsága az új népies iránynak? {1937 nyara], in József Attila összes művei. 111. Cikkek, tanulmányok, vázlatok, szerk. Szabolcsi Miklós, Bu­dapest, Akadémiai, 1958, 193-1 Lásd erről már a rendszerváltás évében: Veres András, Senkifia — mindenkié? József Attila utóélete, Magyar Hírlap, 1989- április 8., Melléklet 1. 18 Vértes György, A Gondolat és a Szép Szó kapcsolata, Kortárs, 1963/12, 1871-1874; UŐ, József Attila és az illegális kommunista párt (Adalékok József Attila életéhez), Iroda­lomtörténeti Közlemények, 1963/2, 193—218; illetve \Jő, József Attila és az illegális kommunis­ta párt, Budapest, Magvető, 1964. 162

Next