Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

József Attila és korunk

A költő aggálya sajnos igazolódott, optimista szcenáriója viszont alig: a né­piek elasztikus, sokfelé nyitott nép- és nemzetfogalma 1938 nyarától némelyi­küknél egyre több vegyértékkel kezdett kötni a szélsőjobbra sodródó horthysta uralkodó elit (tisztelet a kivételeknek) nemzet- és népfogalmához, a nemzeti identitás tengelyébe behúzott antiszemitizmushoz és az irredentizmushoz.31 Nem tudom tehát egyetértéssel olvasni a Van-e szociológiai indokoltsága az új né­pies iránynak? legfrissebb értékelését N. Horváth Bélánál: „A »logikájának« marxista szellemiségét öndefiníciószerűen hangsúlyozó költő kérlelhetetlen ideológiai ellenfélnek tűnik egykori »fegyverbarátaival« szemben.”'2 Féjához ott és akkor - idéztem - (ha pici iróniával is, de) pozitívan viszonyult; Féjának azonban, de ezt már a költő nem érte meg, hamarosan gyökeresen megválto­zott a Márciusi Front idején vallott és deklarált plebejus demokratikus állás­pontja. Az „egykori” jelző tehát 1938 nyara után relevánsként éppen hogy fordítva értendő. „Kérlelhetetlen” pedig nem József Attila volt, hanem az a vi­lágtörténelmi és magyar históriai „logika”, amely választásra kényszerítette a progresszió egyéniségeit. Nem „antifasizmus” és „nemzeti érdek”, nem „pol­gári” és „népi kultúra” között, ahogy a felszín mutatja, hanem egyik oldalról a szélsőjobb felé rohanó, a nácizmusban szövetséget találó irrendenta, antisze­mita nacionalizmus, másik oldalról a demokratikus, antifasiszta patriotizmus kö­zött. A többfelé nyitott etnikai alapú nemzetfelfogás belső útjai elváltak. N. Horváth Béla így folytatja: József Attilát „a Szép Szóhoz a baloldaliság köti, Ignotus Pál, Hatvány Bertalan, Gáspár Zoltán liberalizmusától azonban távol áll marxizmusa. Azaz József Attila a Szép Szó ban is csak fegyvertárs, illetve a zseni, a menthetetlen pszichotikus barát.”33 Ellentmondást látok egyetlen mondaton belül: most akkor csak fegyvertárs József Attila, avagy - túl a (Lengyel András szavával)34 „gründolói” szerepen — éppen a baloldali ideológia köti a költőt a fo­lyóirat egészéhez? Szerintem a kettő együtt, szoros egységben működött: nem valamiféle steril marxizmus tartotta a Szép Szó táborában, hanem plebejus szelle­mű demokratikus antifasizmusa, progresszív nemzetfelfogása, nyitott és modern kulturális világképe. Ennek az ideológiai és gyakorlati törekvésnek elválasztha­tatlan része, szükségszerű velejárója volt a szélsőjobb felé nyitott írótársakkal folytatott vita, amely vitának szövetségesként való megnyerésük is a tétje volt. (Hogy milyen eredménnyel, az más kérdés.) Ugyanakkor ez a vita szervesen kö­vetkezett a lírikus önérzetesen vállalt modern marxizmusából is („aki tudomá­nyos szocialista iskolázottsággal szemlélődik irodalmi életünkben”; „én, aki tár­31 Lásd erről Szalai Pál, A népi—urbánus ellentét történetéhez, [1986], Dolog és Szellem. A József Attila Kör folyóirata, 1989/2,7—30. 32 Horváth, i. m., 329. 33 Uo. 34 Lásd 5. jegyzet. 26

Next