Agárdi Péter: Irodalomról vagy más ily fontos emberi lomról (Budapest, 2013)

József Attila és korunk

dó betegsége és összekuszálódó viszonyai — az életrajzi én számára — a végzet felé mutatnak, de a költészet, a líra mintegy „korrigálja” ezt, még a legutolsó, a „bú­csúzó” versekben is ({íme, hát megleltem hazámat.. ,}).6-A „halálra ítéltetett” életrajzi én és a közösségi eszményeket őrző átpoetizált reményelv közötti termékeny feszültségbe talán a Márciusi Front felmenő szaka­szának eredményei, az általuk kiváltott pozitív érzelmek, a népfrontos esélyek kí­nálta várakozások is belejátszhattak. Vannak olyan — efelé mutató — történések a költő utolsó két évében, amelyeket még nem pontosan tudunk azonosítani. Len­gyel András újabb kutatásai például arra utalnak, hogy 1936 nyarán kapcsolat­­felvétel jött létre a népfrontos irányba megújuló illegális Kommunisták Magyar­­országi Pártja (KMP) és József Attila között a csehszlovákiai magyar költő, Forbáth Imre és a kommunista Grál Vilmos ügyvéd révén.63 64 Mindez akár össze is függhetett (bár nincs rá követlen bizonyíték) a Márciusi Front kommunisták által is animált előkészületeivel, de a Szép Szó majdani, 1937. október közepi csehszlo­vákiai előadókörútjával mindenképpen. Igaz, erre a jelentős visszhangot kiváltó, a progresszív kelet-európai kapcsolatokat építő népfrontos irodalmi turnéra a be­tegeskedő József Attila már nem tudott elmenni, de több utolsó írása csehszlová­kiai baloldali lapokban látott napvilágot, köztük a Van-e szociológiai indokoltsága az új népies iránynak? is. Talán ezek az események és kapcsolatok is hozzájárulhat­tak József Attila 1936-1937-es lírája közösségi, nemzeti, baloldali ihleteihez: utolsó, súlyos árnyakkal teli alkotói periódusában is jelen van „ugyanaz a cselek­vést előkészítő meditáció, a készenlét a közösségért való cselekvésre, a kiútkere­séshez nélkülözhetetlen energia és elszántság [...}, amellyel a 30-as évek első fe­lének remekműveiben találkozhattunk” - elemzi ezt a líratörténeti folyamatot Tverdota György.65 Tíz évvel későbbi könyvében pedig még egyértelműbben fo­galmaz: József Attila 1933 tavaszától mindhalálig szocialista költő marad, ha van létjogosultsága a költészet világnézeti osztályozásának. De ez a szocializmus már nem a harmincas évek elejének intoleráns, szélsőségesen osztályharcos bolsevizmusa, hanem a polgári kultúra létjogosultságát elfogadó demokra­tikus szocializmus.66 63 Lásd erről legutóbb Tverdota György Zord bűnös vagyok, azt hiszem. József Attila ké­sei költészete című könyvének bírálata kapcsán: Agárdi Péter, Egy fölzaklató tudományos könyv József Attiláról, Új Forrás, 2011/9, 37-46; bővítve: Uő, József Attila egy közéleti botrány és egy szakkönyv tükrében, Tekintet, 2012/1, 85—88. 64 Lengyel András, Az illegális KMP föloszlatása és József Attila, Forrás, 2011/10, 57-63. 65 Tverdota György, József Attila, Budapest, Korona, 1999. 163. 66 Tverdota György, Zord bűnös vagyok, azt hiszem. József Attila kései költészete, Pécs, Pro Pannonia, 2010, 57. 37

Next