Bakos Tamás - Bálványos Huba - Preisinger Zsuzsa - Sándor Zsuzsa: A vizuális nevelés pedagógiája 6–12 éves korosztályban. Harmadik kiadás - Vizuális Kultúra 3. (Budapest, 2003)

Tartalom

TARTALOM Bevezető.....................................................................................................................................................9 I. KÖNYV SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉS, KÉPESSÉGFEJLESZTÉS..........................................................................11 Első fejezet (Bálványos Huba) A VIZUÁLIS NEVELÉS MINT SZEMÉLYISÉGFEJLESZTÉS .............................................................13 1. A vizuális nevelés alkotó tevékenységformáinak áttekintése ...........................................................13 2. Személyiségfejlődési esélyek az alkotásban ..................................................................................15 3. A differenciáló képességfejlesztés...................................................................................................19 4. Éntudat és kollektív identitás.........................................................................................................22 Második fejezet (Bálványos Huba) A VIZUÁLIS MŰVELTSÉG FEJLESZTENDŐ KÉPESSÉGEI...............................................................25 1. A vizuális műveltség fejlesztendő képességei (Bálványos Huba).....................................................25 Vizuális nyelv..........................................................................................................................25 Kifejezés, képzőművészet .......................................................................................................25 Vizuális kommunikáció...........................................................................................................26 Tárgy- és környezetkultúra.......................................................................................................26 Technikák................................................................................................................................26 2. A képességfejlesztés tervezésének és megvalósításának tézisei .......................................................26 Harmadik fejezet (Bakos Tamás) A GYERMEKRAJZ A PEDAGÓGIA NÉZŐPONTJÁBÓL ...............................................................29 1. Fejlődéslélektani vonások az irányítás nélküli, ábrázolva kifejező közlésekben................................29 Ábrázolásalapú kifejezés .........................................................................................................29 2. Megismerés, motiváltság és a vizuális közlésformák ......................................................................32 Megismerési képességek és motivációi az ábrázolás elsődleges szerepében ...........................33 Megismerési képességek és motivációi az ábrázolás másodlagos szerepében .........................35 Jelölés, jelalkotás......................................................................................................................36

Next