Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

makba lehessen lepárolni, a szellem és a szeretet, a kegyelmi állapot és a megigazulás ügyét a társadalmi berendezkedés kérdéseibe fel lehessen oldani. De a humanista valláskritika stratégiáját követve ezek forrását nem is a transzcendenciába kivetített képükből próbálja megérteni, hanem még közelebb igyekszik férkőzni ahhoz, ami nemcsak e végső dolgoknak, hanem kivetítésüknek is forrása az emberben. E tekin­tetben nem érdektelen, hogy az Üzenet érvelésének van egy rejtett ad hominem vonatkozása. Meg nem nevezett címzettjeként Barta Istvánt azonosíthatjuk,10 * és hozzá szól egy összeveszésük után írt verse, a Harag (1935. november 19.), benne ezek a sorok: „A harag tüzet kér s ellép. A bánat / jön aztán, kémlel és velünk marad.” A „bánat”-on, azt hiszem, nemcsak búslakodást, szomorúságot kell értenünk, hanem - József Attilánál jó okunk lehet rá - a megbánás, a bűnbánat árnyalatát is hozzágondolhatjuk: „a bűn, melyet akaratlanul elkövet az ember, és akkor is megbán elkövetője, ha nem büntetik érte”.11 És csendben megpendül a megbocsátás természetünkben rejlő gátjának motívu­ma is: „Én is dacolni fogok, attól félek, / hisz nem ismerem eléggé magam.” S a záró versszak kimondja az eset önmagán túlmutató vak és értelmetlen végzetszerűségét, amellyel szemben védtelen, akit ér: „Tudtam, hogy örökre összeveszhet / egy semmiségen két örök barát, / de nem hittem, hogy vélem is megeshet, / ami a halálnál ostobább.” Mindez már nem tartozik az Üzenet nyilvános szövegéhez, mint ahogy Freud neve is említetlen marad, az akaratlanul elkövetett bű­nök diagnosztájáé. Aki feltárta érzéseink rejtett ambivalenciáját, azt, hogy amit tudatosan szeretetként élünk át a másik iránt, abban tudat­talanul ellenséges indulatok lappanganak. A Totem és tabuból, amely minden jel szerint József Attila döntő olvasmányélménye volt ebben a tekintetben, Freud ezt írja: „A neurózisok egyrészt feltűnő és mélyreható megegyezéseket mu­tatnak a művészet, a vallás és a bölcselet nagy társadalmi alkotásaival, másrészt eltorzulásainak látszanak. Megkockáztathatjuk azt a kijelen­10 A Barta Istvánnak való barátság történetéről összefoglalóan, további hivatkozásokkal Lengyel András, „...saját szemem láttára átalakulok. Jó­zsef Attila 1935. augusztusi fordulatáról, in UŐ,A modernitás antinómiái. József Attila-tanulmányok, Budapest, Tekintet Kiadó, 1996. » Lásd in JAÖM3 1958, 184-185; illetve in JATC 2018, 1060. 135

Next