Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

Ezt úgy értem: a gondolat ahogyan önmagában, objektiven fennáll, függetlenül attól, hogy bárki gondolja. Vagyis platonikus kifejezés­nek értelmezem, megfelelőbb szóval: antipszichologista kifejezésnek. József Attila antipszichologizmusának megítélésében némiképp eltér a véleményem az általánosan elfogadottól. Tverdota György például ezt írja: „József Attila, aki a harmincas évek elejétől fogva a freudi lélektan legodaadóbb híve lett, a húszas évek végi írásaiban minden alkalmat megragadott arra, hogy a pszichologizmus ellen tüntethessen.”24 Ezt aligha lehet másképp érteni, mint hogy József Attila azzal, hogy freudista lett, megszűnt antipszichologista lenni. Ez azonban koránt sincs így. Természettudomány és marxizmus című cik­kében Tótis Bélánál súlyosan elmarasztaló éllel „pszichológizmust” diagnosztizál,25 amiből az következne, hogy „minden világfölfogás keresztül-kasul szubjektív és nélkülözi a tárgyi észrevételt. A marxi világfölfogás tételei tehát nem tárgyi igazságok, hanem szubjektív jámbor óhajok volnának”.26 A cikk a Korunk 1932. májusi számá­ban jelent meg, a július-augusztusi számban pedig Bertrand Russell Kína-könyvét kritizálja azzal, hogy szerzője „[njyakig esik a pszicho­­lógizmusba”.27 Ezek a cikkek az Egyéniség és valóság szomszédságában születtek, ami félreérthetetlenül arra vall, hogy a freudi pszichológia elfogadása és a pszichologizmus kategorikus elutasítása között nem volt semmiféle kizáró viszony József Attila gondolkodásában. A „pszichologizmus” szót és az e szóval jelölt módszer kritikáját, mint tudjuk, József Attila Pauler Ákostól tanulta (és ha már említet­tem Tverdota György nevét, hadd tegyem hozzá, hogy ezt a „mint tudjuk”-ot neki köszönhetjük). Pauler Ákos a pszichológizmust olyan álláspontként jellemezte, amely szerint „az igazság az ember gon­dolkodásához viszonyítva teljesen relatív”,28 s a „logizmust” állította 24 Tverdota György, Magyarázatok, in JATC2 1995,32. 25 Annak alapján, hogy Totis szerint „A világfölfogás a világegyetemről alkotott elképzelésünk, ahogyan a világegyetemet lelkűnkben látni kíván­juk”. -A szerk. 2<* Lásd in JAÖM3 1958, 119; illetve in JATC 2018, 525. 2’ Kina, in JAÖM3 1958, 134; illetve in JATC 2018, 586. 28 Pauler Ákos, Bevezetés a filozófiába, Budapest, Pantheon, 1921 (2., javított kiadás), 33. 144

Next