Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

AZ ÁLOM RENDJE József Attila Kosztolányi-recenziójának gondolati hátteréről József Attila Kosztolányi-recenziójáról az idők során több jelentős értelmezés született; ezekről igen jó kritikai áttekintést ad Veres And­rás tanulmánya,1 melyből hadd emeljek ki egy vonatkozást: vitáját Lengyel Andrással. Utóbbi megpendíti, hogy József Attila itt mintegy megelőlegezi a recepcióesztétika alapgondolatát, amikor azt írja, hogy ,,[a] költeményt [...] költő és olvasó együtt alkotják”.1 2 Veres András ezt elsietett feltételezésnek minősíti, és József Attila elemző módsze­rére és szemléletére inkább a műközpontúságot tartja jellemzőnek. Lengyel András erre a bírálatra egy újabb tanulmánnyal válaszolt,3 amelyben erősen nehezményezi az „elsietett” jelzőt, és jelentős szö­vegapparátussal igyekszik demonstrálni, hogy álláspontja igenis jól megfontolt és jól megalapozott. A felvonultatott szövegek valóban relevánsak, és nagymértékben kitágítják azt a kontextust, amelyben József Attila fejtegetéseit megérthetjük. Hivatkozik például Horváth János Irodalomismeret című munkájára, és idézetei engem legalábbis meggyőztek arról, hogy József Attila vonatkozó gondolatainak egyik nagyon valószínű forrását itt találhatjuk. Az más kérdés, hogy ez mennyiben támasztja alá a recepcióesztétikai tézist. Horváth János 1 Veres András, Világképek dialógusa. József Attila Kosztolányi-bírála­­táról, in Testet öltött érv. Az értekező József Attila, szerk. Tverdota György, Veres András, Budapest, Balassi Kiadó, 2003, 64-77. 2 Lengyel András, A föltáruló „semmi”. József Attila, Kosztolányi és a nihilizmus, in Uó,A modernitás antinómiái. József Attila-tanulmányok, Budapest, Tekintet, 1996, 167. 3 Lengyel András, Az olvasó szerepe a költészetben. A kései József At­tila egyik megfontolásáról, in Uő, „.. .gondjakéi a gondolatban”. AzértekezőJózsef Attiláról, Szeged, Tiszatáj, 2005, 234-249. 230

Next