Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

azonosság crocei felfogása csak határeset, s így egyoldalú. A mozgást megszakítva, az összefüggéseket felszámolva a forma és a tartalom valóban megkülönböztethetetlen, differencia nélküli azonosság. Az el­különítésre az ad alapot, hogy a dolog fejlődik, összefüggésekbe van ágyazva, s így túlmutat a maga közvetlenségén. Csupán a lírai alkotás belső oldalát figyelve, József Attila rámutat a realista költőiség specifikumára: benne a kifejezés alárendelt sze­repet játszik. A szó mint a vers atomja A tartalom-forma viszony dialektikus megoldásából József Attila le­vonja a konklúziót. Vizsgálódásait leszűkíti a vers elemi részére, a szóra, mely tehát koncepciója szerint a tartalom egészét hordozza. Vagyis a szó jelentése (visszaminősített formája) a szemlélet számára adott - az igazi tartalom, mely „előre minősít”, amely tehát létrehozza a szót. Ezzel József Attila képes a statisztikai elemzést is tartalmivá váltani. A nyelvészeti statisztika tulajdonképpen nem szakad el a szemlélettől, csak nem a közvetlen értelmi jelentést vizsgálja, hanem a szó hordozta érzelmi felhangokat is. József Attila értelmezésében a szó a versben „jön létre”, így azt az ihlet-egészet hordozza, mely létrehozta: közvet­lenjelentését az adott összefüggésekbe ágyazta. A szó a versben nem nyelvi jelentését hordozza, hanem mint versatom, valamilyen módon önmagában a tartalom egészét közvetíti. A kompozíció A másik következmény, ami e tartalom-forma meggondolásból szár­mazik a vers felépítésében, szerkezetében konkretizálódik. Ady-vízió című cikkében írja, hogy „oly irrealitásban játszódnak le [az Ady-versek - F. J.], amelynek törvényei egyugyanazon költe­ményen belül a vers egészéhez képest homogének, vagyis az alap­­rendszer oly mozzanatai, amelyek egymást nem közvetlenül, hanem a versegészen keresztül hangsúlyozzák; ellentétben a láncszerűen teljesülő, szokottabb művekkel, amelyek úgy alkotnak egészet, hogy 27

Next