Farkas János László: A meglett ember. Válogatott tanulmányok - Opus. Irodalomelméleti tanulmányok. Új sorozat 18. (Budapest, 2020)

Szemlélet és ihlet. József Attila-tanulmányok

Nem is kételkedtem, hogy József Attila ismerte ezt az eredendő értelmet, és Márta nyakába valóban korall-láncot képzelhetünk. Sze­rencsére ezt ellenőrizni tudjuk Vágó Márta emlékirataiból: „Mi ez a nyakadban? - kérdezte hirtelen. Nagyanyámtól örökölt korall nyak­lánc volt rajtam, homokszínű vászonruhához hordtam. Másnap írta meg, azt hiszem, a Klárisok-at.”5 A második jelentést a szótár így adja meg: „Egy szem korall.” A szó ilyen értelmű használatát régiesnek minősíti. Ezt egyáltalán nem is­mertem, pedig hát ez az elsődleges jelentés: a „kaláris” csakúgy jelent füzért, ahogy a „gyöngy” is nemcsak gyöngyszemet, hanem másodla­gosan gyöngysort is jelent. És József Attila a versben épp e jelentése szerint használja a szót. Igaz, a versbeli többes számot - „klárisok” - korábban sem úgy értettem, hogy nyakláncok, hanem hogy szemek sokaságáról van szó. A következő sorok képei ugyanis ebbe az irány­ba térítik a szemléletet. De maradt bennem némi bizonytalanság a grammatikai szemlélet meg nem felelése miatt. Most megtudhattam, hogy József Attila szabatosan használja a szót ezúttal is. Ahol eddig szerepre utaló stílusjátékot érzékeltem csak, most na­gyon is konkrét anyagiságot tapinthatunk. A nyakláncnak teste lett, állaga, színe; s ha pirosságára gondolunk, talán még a második sorra való átmenet sem egyedül a költői képzelet tornamutatványa. Hiszen a pirosnak a zöld a kiegészítő színe, és a semleges-világos alapon fel­tűnő mélypiros foltok - egy ismert optikai-fiziológiai törvényszerűség alapján, megfelelő feltételek mellett - éppen zöld utóképet hagynak a szemben. Miért ne képzelhetnénk el, hogy a költő, amikor elreb­bent a pillantása a korall-láncról, látta a zöld pöttyöket, hogy zöld káprázatfoltok jelentek meg előtte. - Tudom, ez olyan, mint amikor a bibliai csodákat természettudományos alapon kezdik magyarázni, a Vörös-tenger szétválását árapállyal vagy keleti széllel és effélével. Ha így járunk el, épp az kerülhet figyelmen kívül, ami a csodában igazán reális: a bibliai nép mentalitása. A zsidók csodajeleket köve­5 Vágó Márta, József Attila, Budapest, Szépirodalmi Könyvkiadó, 1975, 101-102. - Hogy az idézetben szereplő pontatlanság az emlékező vagy a nyomda hibája-e, nem állt módomban megállapítani. 57

Next