G. Etényi Nóra: Hadszíntér és nyilvánosság. A magyarországi török háború hírei a 17. századinémet újságokban (Budapest, 2003)

IV. Az előzmények: a török háborúk és Magyarország hírei a német sajtóban

IV Az előzmények: a török háborúk és Magyarország hírei a német sajtóban 1. A vezető hír: az „ősellenség” Az iszlám világról kialakult képet a középkorban a sztereotípiák határozták meg. Leg­inkább a keresztes hadjáratok beszámolói alapján terjedtek a hírek az európaitól telje­sen eltérő világról. A szentföldi háború kapcsán két világ összecsapását, a keresztény­ség ősellenségének visszaszorítását terjesztette a korabeli propaganda.1 A 11-13. században az ősellenség kifejezés alapvetően az arabokat jelentette, az elnevezés azon­ban visszaszorításuk után, az újabb fenyegető hatalom kialakulásával és terjeszkedésé­vel a gyorsan előrenyomuló szeldzsuk és oszmán török népekre tevődött át. A török előretörés egész Európát érintő veszélye a 14-15. századi összefogások, a nemzetközi seregek összecsapásai (Nikápoly 1396, Várna 1444) ellenére igazán 1453. május 29. után, Konstantinápoly elestével tudatosult Európa-szerte.2 A keleti kereszténység ka­puját többszöri kísérlet után sikerült a törököknek bevenniük, így a török támadásokat megelőzően a bizánci császár segélykérő követei is megjelentek az európai nagyhatal­mak udvaraiban, sőt 1453-ban maga Konstantin is járt Itáliában, ami közvetlenül érez­tette hatását. A III. Callixtus pápa által elrendelt keresztes hadjárat, a pápai bulla, a „törökharangok” megkongatása, az elrendelt törökellenes imák 1455-ben széles körben tudatosították a veszélyt. Azonban az 1456-os nándorfehérvári diadal, Mátyás új típusú és sikeres törökpolitikája,3 mely időlegesen elhárította a török terjeszkedést, csökken­tette a veszélyérzetet is.4 A 15. század közepére, a balkáni előrenyomulást követően a tengeri hatalmak mel­lett a szárazföldi nagyhatalmak számára is közvetlenné vált a török jelenléte. A török­kel közvetlenül nem érintkező területeken a 15. századig jórészt általános toposzok ha­tározták meg az ellenségről kialakult képet. Az Oszmán Birodalom keresztény világtól gyökeresen eltérő társadalma, vallása és kultúrája idegen volt az európai ember számá­ra. Amíg nem volt közvetlen érintkezés a két világ között, egyfajta általános ellenség­1 Franco Cardini, Europa und der Islam. Geschichte eines Missverständnisses, aus dem Italienischen von Rita Seuss, München, 2000. 2 Robert Schwoebel, The Shadow of the Crescent: The Renaissance Image of the Turk (1453-1517), Nieuwkoop, 1967, 1-29. 3 A Mátyás uralkodása alatti török képről: Fodor Pál, A török a 15-16. századi magyar közvélemény­ben, TSz, 1998/1, 30-43. 4 Szakály Ferenc, A török-magyar küzdelem szakaszai a mohácsi csata előtt (1365-1526), in Mohács. Tanulmányok a mohácsi csata 450. évfordulója alkalmából, szerk. Rúzsás Lajos és Szakály Ferenc, Bp„ 1986, 11-57. 63

Next