Jaczkó Sándor (szerk.): A váradi egyház 1524. évi zsinati határozatai (Budapest, 2016)

VI. A váradi zsinati határozatok tartalma

az utóbbira július 26-én emlékeztek egy fél évszázaddal később. A későbbi zsinati határozatok már ebben a formában parancsolják a két szent tiszteletét. Az esztergomi szinodális könyv két későbbi változata az Urszínváltozás (trans­figuratio Domini) szabályozásánál is különbözik.327 A keleti egyházban már a 6. századtól kezdődően megemlékeztek a Tábor-hegyi eseményről, ahol Krisztus három kiválasztott apostolának, Péternek, Jakabnak és Jánosnak megmutatta istensége dicsőségét. Az ünnep a nyugati egyházban lényegesen később, az ezredforduló táján terjedt el a felerősödött a végidővárással párhuzamosan. III. Callixtus pápa (1455-1458) felkarolta az eszkatológiai színezetű ünnepet, és kötelező jellegű megtartását rendelte el az egész akkori keresztény világ szá­mára 1457-ben. Az egyes vidékeken eltérő szokásokat eltörölte, és az 1456-os nándorfehérvári győzelem hírének Rómába érkezése napjára, augusztus 6-ra helyezte. Mivel az 1450-es szinodális könyv ünneplistája ezt megelőzően készült el, ezért az Urszínváltozás még a korábbi gyakorlat alapján augusztus 4-én volt.328 Az Urszínváltozás az 1493. évi Estei-féle zsinati határozatokban augusztus 6-ra került át,329 tehát a pápai rendszabály már meghonosodott ekkor az esztergomi püspökségben. Ha az esztergomi szenteket és ünnepeket összevetjük az 1515. évi veszprémi zsinati határozatok ünneplistáival, akkor csak Szent Adalbertét nem találjuk meg a veszprémi naptárban. Szent Mihály májusi napján a veszprémi egyházmegye patrónusát ünnepelték, az esztergomi szinodális könyvek nem tértek erre külön ki. Ugyanakkor további három veszprémi szentről tudjuk, hogy nem maradtak fent az esztergomi szinodális könyv változataiban. A legrégibb esztergomi ünneplista még mind a négy egyházatyának emléket állított.330 Az esztergomi szinodális könyv változatai331 — akárcsak majd a váradi szinodális könyv — a négy egyházatya közül csak Nagy Szent Gergely napjáról számoltak be. Később a másik három egyházatya a már említett ünneprevízió során eltűnt az egyházmegyei kalendáriumból. Ezzel szemben a veszprémi zsinati határozatok ünneplistája megőrizte mind a négy egyházatya alakját: Nagy Szent Gergely (március 12.), Szent Ambrus (április 3.) Szent Ágoston (augusztus 28.) és Szent Jeromos (szeptember 30.) közkedveltek maradtak Veszprémben.332 327 Az ünnep még hiányzik a legrégibb esztergomi ünneplistáról. VÖ. Solymosi: Az esztergo­mi, 93. 328 Leges ecclesiasticae, III, 491. 329 Leges ecclesiasticae, III, 566. 330 Solymosi: Az esztergomi, 93. 331 Leges ecclesiasticae, III, 491; 565-332 A szentek ünnepnapjai megtalálhatóak: Constitutiones ecclesiae Vesprimiensis, 105—106. 173

Next