Jeney Éva: Nyitott könyv (Budapest, 2012)

A biblioterápia irodalomelmélete

szférában valósulhat meg: életünk a természettel (ez a viszony megáll a nyelv küszöbénél), az élet az emberekkel (a viszony be­lép a nyelvbe), s végül az élet a szellemi létezőkkel (a viszony nyelv nélkül való, de nyelvet hoz létre). A viszonyok mindegyike az örök Te peremén halad, mindegyik arra tekint. Mindezt a köz­vetlenség, az érzés, a szeretet mozgatja. A „Te-t mondani” meta­fora tehát mind a három szférában alkalmazható, de igazi dialógus csak emberek között jön létre. Bubemél tehát a dialogicitás alap­vetően megértési viszony, s ez a kapcsolat jön létre mindig köz­tünk és a megérteni kívánt, a megszólított másik között. A másik és a párbeszéd mint viszony alapvető szerepet tölt be az „Én” megha­tározásában. Az „Én” nem létezhet azok nélkül, akikkel kapcsolat­ban énként határozza meg önmagát. „Az én nem létezik önmagá­ban, csak az Én-Te első szavának Én-jeként, és az Én-Az első szavának Én-jeként.”4 József Attila is valami ilyesmit mond: „Hiá­ba fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat”. Franz Rosenzweig például azért bírálja Búbért, amiért olyany­­nyira leszűkítette az „Én-Te” viszonyt, hogy már szem elől té­vesztette a „M i”-t és a természetet. Rosenzweig szerint a megszó­­lítottság nem az egyetlen meghatározó eleme az énnek, illetve az én másokhoz való viszonyának. A megszólítás mindig tartalmaz­za a válasz várását, még az isteni kinyilatkoztatás esetében is.5 Emmanuel Lévinas Buber-kritikájában az én és a te „szintkülönb­ségéről” beszél. A dialógushelyzet szimmetriáját fölérendelt vi­szonyként képzeli el, azt állítja, a kettő viszonya bizonyos érte­lemben sorsszerű, azaz nem a megértés igénye vezérli egyidejűleg, hanem erkölcsi norma: az én te-ért való felelőssége. A felelősség nem járulékosan tartozik a szubjektumhoz, mintha az önmagában, az etikai viszonyt megelőzően is lé­teznék. A szubjektivitás nem önmagában van, hanem kezdet­4 Buber i. m., 4. 5 Tatár György, Barlang és exodus, in Rosenzweig, Franz, Köny­vecske az egészséges és a beteg ember értelméről, Budapest, Atlantisz, 1997,21. 151

Next