Jeney Éva: Nyitott könyv (Budapest, 2012)

A biblioterápia irodalomelmélete

sorba, hanem e gondolatokat egyúttal a befogadó felé irányít­ják. A végpontról kifutnak az olvasó irányába. Az írás indíté­ka nem csupán az, hogy gondolatainkat eligazítsuk, hanem az is, hogy e gondolatokat máshoz továbbítsuk. Valamely iro­mány csak akkor éri el rejtett célját, ha valaki mást - az olva­sót - érinti. Az írás nemcsak gondolati, befelé forduló gesz­tus, hanem kifejező, kifelé irányuló (politikai) gesztus is. Aki ír, saját bensőjébe hatol, ugyanakkor kifelé is hat ember­társára. Ez az ellentmondásos hatás kölcsönzi az írásnak azt a feszültséget, amelynek köszönhetően a nyugati kultúrát hordozó és terjesztő kóddá vált, és amelytől e kultúra oly át­ütő erőre tett szert.14 Egyes szám első személyben A Marcel Proust-jelenség nemcsak a pszichológiában érdekelt értelmezőket foglalkoztatta, hanem sok más szakembert is. Köz­tük előkelő helyet foglalnak el azok, akik Proust és az olvasás, Proust és az írás-önéletírás sajátságos viszonyával foglalkoztak. Proust többször bírálta Sainte-Beuve-öt, aki a filológiai is­meretektől az íróról keringő anekdotákig minden apróságot fon­tosnak tartott a műalkotások elemzéséhez. De, amint a föntebb idézett példák szinte mindegyike bizonyítja, az értelmezőknek általában nehéz eltekinteni az életrajzi adatoktól, amint nehéz elkülöníteni a biográfiai írót az írói éntől vagy a narrátortól. Az eltűnt idő nyomában főhősét ráadásul Marcelnak hívják, az el­beszélés egyes szám első személyü, s ez bárkit könnyen csapdá­ba ejthet. Mindannyian ismerjük azt az olvasói közhiedelmet, mely szerint az első személyü elbeszélés szavai közvetlenül a mű szerzőjének a hangján szólnak. És ez a közhiedelem akkor is 14 Flusser, Vilém, Az írás. Van-e jövője az írásnak? ford. Tillmann, József Attila-JÓSVAI Lídia. Lásd: http://artpool.hu/Flusser/Iras/01 .html 186

Next