Jeney Éva: Nyitott könyv (Budapest, 2012)
A biblioterápia irodalomelmélete
a pastiche-írásról gondolkodó Proust-szövegeknek ott a helyük minden kreatív írásgyakorlaton, még akkor is, ha példája egyedinek mondható, amennyiben jelentős müvei megírása után is foglalkozott pastiche-ok írásával.26 Nem lehet azt állítani, hogy magyar nyelvterületen az írásgyakorlat oktatásának ne volna hagyománya, hiszen a szépírást, a klasszikus formákban való kifejezésmódot a II. világháborúig itt is oktatták, nemcsak anyanyelven, de görögül és latinul is. Igaz, a klasszikus formák valóban a „régieket” jelentették, a kortárs irodalmi kifejezésmódokat nem, s ez nagy különbség. Négyesy László nevével Babits Mihály, Juhász Gyula és Kosztolányi Dezső kapcsán bizonyára ma is találkozik, aki középfokú iskolai intézménybejár. A gimnáziumi tankönyvek leginkább a pesti egyetemen tartott stílusgyakorlatai kapcsán szokták említeni „a híres Négyesy-szemináriumokaf’. Azt már kevesebben tudják, hogy írt szerkesztéstan, verstan, stilisztika és retorika tankönyveket is. Sőt, a szerkesztéstan tantervi megszüntetése és retorikával való helyettesítése tette szükségessé a retorika tankönyv megírását.27 A fogalmazástan mint írásgyakorlat, a vers- és prózaalkotás oktatása tehát magyar nyelvterületen sem előzmények nélküli, inkább elfelejtett hagyomány, XXI. századi újólagos létrejöttét többnyire mégis az amerikai mintának tulajdonítják. Bár nem ez volt az első kezdeményezés, Magyarországon elsőként mégis a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen 2004-ben indult egyetemi kurzust jegyzik, majd hirdettek kreatívírás-tanfolyamot a Magyar író Akadémián, íróiskola néven a Magyar írószövetségben, és az ELTE, de a József Attila Kör (JAK) is indított tanfolyamot. Középiskolásoknak tankönyv is íródott,28 és lefordítottak fontos kézikönyveket is: Fritz Gesing 26 Schneider, Michel, Voleurs de mots. Essai sur le plagiat, la psychanalyse et la pensée, Paris, Gallimard, 1985. 27 Vő. Kenyó Ildikó, Négyesy László tankönyvírói munkássága: a stilisztikai és a retorikai tankönyvek, Anyanyelv-pedagógia, 2010. 3. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=273 28 Samu Ágnes, Kreatív írás, Budapest, Holnap, 2004. 193