Jeney Éva: Nyitott könyv (Budapest, 2012)

A biblioterápia irodalomelmélete

a pastiche-írásról gondolkodó Proust-szövegeknek ott a helyük minden kreatív írásgyakorlaton, még akkor is, ha példája egyedi­nek mondható, amennyiben jelentős müvei megírása után is fog­lalkozott pastiche-ok írásával.26 Nem lehet azt állítani, hogy magyar nyelvterületen az írás­­gyakorlat oktatásának ne volna hagyománya, hiszen a szépírást, a klasszikus formákban való kifejezésmódot a II. világháborúig itt is oktatták, nemcsak anyanyelven, de görögül és latinul is. Igaz, a klasszikus formák valóban a „régieket” jelentették, a kor­társ irodalmi kifejezésmódokat nem, s ez nagy különbség. Négyesy László nevével Babits Mihály, Juhász Gyula és Kosz­tolányi Dezső kapcsán bizonyára ma is találkozik, aki középfo­kú iskolai intézménybejár. A gimnáziumi tankönyvek leginkább a pesti egyetemen tartott stílusgyakorlatai kapcsán szokták em­líteni „a híres Négyesy-szemináriumokaf’. Azt már kevesebben tudják, hogy írt szerkesztéstan, verstan, stilisztika és retorika tankönyveket is. Sőt, a szerkesztéstan tantervi megszüntetése és retorikával való helyettesítése tette szükségessé a retorika tan­könyv megírását.27 A fogalmazástan mint írásgyakorlat, a vers- és prózaalkotás oktatása tehát magyar nyelvterületen sem előz­mények nélküli, inkább elfelejtett hagyomány, XXI. századi újólagos létrejöttét többnyire mégis az amerikai mintának tulaj­donítják. Bár nem ez volt az első kezdeményezés, Magyarorszá­gon elsőként mégis a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen 2004-ben indult egyetemi kurzust jegyzik, majd hirdettek krea­­tívírás-tanfolyamot a Magyar író Akadémián, íróiskola néven a Magyar írószövetségben, és az ELTE, de a József Attila Kör (JAK) is indított tanfolyamot. Középiskolásoknak tankönyv is íródott,28 és lefordítottak fontos kézikönyveket is: Fritz Gesing 26 Schneider, Michel, Voleurs de mots. Essai sur le plagiat, la psy­­chanalyse et la pensée, Paris, Gallimard, 1985. 27 Vő. Kenyó Ildikó, Négyesy László tankönyvírói munkássága: a stilisztikai és a retorikai tankönyvek, Anyanyelv-pedagógia, 2010. 3. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=273 28 Samu Ágnes, Kreatív írás, Budapest, Holnap, 2004. 193

Next