Kis Tamás: Közös bölcsőnk, Európa (Budapest, 2013)

III. Érett és kései középkor

lülmúlták a falusiakét, étrendjük változatosabb volt. A városi önkormány­zatok saját bevételeikből fordítottak a köztisztaságra, de a higiéniai állapo­tok még sok kívánnivalót hagytak maguk után. Jellegzetes középkori építmények a kolostorok és a kastélyok, a szerzete­sek és a várurak életének színterei. A szerzetesek imádkozással, társadalom­jóléti feladataik — szállásadás, alamizsnaosztás — ellátásával, kódexmásolás­sal, termelőmunkával töltötték az időt. Kevéssé ismert, de a kolostorokhoz tartozó földeket nemcsak parasztok, de szerzetesek is művelték; a kolostori gazdaságokban fejlesztették ki a legkorszerűbb mezőgazdasági technikákat. Szerzetesek írták a kor krónikáinak többségét, és működtették a legjobb is­kolákat. A szerzetesség nagyon szigorú napirendhez kötött életforma volt. A nemesség irányító szerepkörének ellátása mellett főképpen katonásko­dott. A lovagi réteg kialakított egy csak rá jellemző, sajátos életérzést, ami túlnyomórészt illúziókból állt, de a lovagi erényeknek volt bizonyos való­ságalapja. A trubadúrlíra ennek csodálatos művészeti kifejeződése. A lova­gok mindenütt jelen vannak a középkor Európájának küzdelmeiben: ők al­kotják a keresztes hadjáratok derékhadát, az uralkodói hadseregek elitjét, ők a százéves háború katonahősei. A világi értelmiség az egyetemek polgáraiból, egyéb diákokból, tanítók­ból, tudósokból, orvosokból, jogászokból állt. Közülük a legmozgé­konyabb, az élet minden területén előforduló szereplők a vándordiákok. Kántorként, titkárként, ördögűzőként egyaránt megjelentek a mindenna­pokban. írástudásuknak sok helyütt hasznát vették. Latin nyelvű költemé­nyeik mély hitről és bújtatott társadalomkritikáról árulkodnak. A középkorból ered a mondás, hogy a ruha teszi az embert, és valóban: az öltözék elárulta viselőjének társadalmi hovatartozását. A nyilvános gyü­lekezetek vagy a jobbágyok feletti bíráskodás helyszínének számító úriszék előtt kikiáltók dobolták ki, miféle fokozatok illetik meg a különböző rangú és vagyonú embert szövet, szín, szőrmeszegély, díszítés és ékszer tekinteté­ben. A polgárok nem tarthattak kocsit, nem viselhettek hermelint, a parasz­tok csak fekete vagy barna ruhába öltözhettek, színesbe nem. Angliában egy 1363-as törvény az ezer font jövedelemmel rendelkező kereskedőket fel­jogosította az ötszáz fonttal bíró lovagéval egyenlő ruházat és élelem élveze­tére, a kétszáz fontot elérő kalmárt pedig a száz font jövedelmű lovaggal vette egybe. Itt tehát a kétszeres vagyon ellensúlyozta a nemességet. Firen­zében a doktorok és a városi tanács tagjai hermelint hordhattak, de a keres­kedőfeleségeket eltiltották a tarka csíkos, kockás köpenyektől, brokáttól, prémeit bársonytól, arany- és ezüstszálas kelméktől. Persze a törvényeknek nem mindig lehetett érvényt szerezni. Amikor Firenzében a városi fogdme­­gek az utcán nők nyomába eredtek, hogy szemrevételezzék öltözéküket, és 112

Next