Kőszeghy Péter (szerk.): Magyar Művelődéstörténeti Lexikon. Középkor és kora újkor IV., halételek - Jordán - MAMŰL 4. (Budapest, 2005)

H

Hunyadi Szabó 232 alapján mindkét írás a I lunyadi családhoz kötődő obszerváns ferences munkájának tartható. A Hunyadiak politikai céljait hir­deti, a hun-magyar azonosság alapján. Kiad.: Scriptores rerum Hungaricarum minores, ed. Martinus Georgius Kovachich, II, Buda, 1798. írod.: Gerézdi Rábán, A magyar világi lí­ra kezdetei, Bp., 1962. Uray Piroska Hunyadi Szabó Ferenc, id. (fBihar­­diószeg, 1758. máj. 6.) Ref. egyházi író, fordító, ifj. -»Hunya­di Szabó Ferenc apja. 1730-ban Odera- Frankfurtban, 1731-ben Franekerben ta­nult. Hazatérése után Mezőtelegden, 1746-tól Bihardiószegen volt lelkipásztor. Friedrich Adolf Lampe Balsam aus Gile­ad c. művéből készült fordítása (Gileád­­beli balsamom a döghalál ellen, Debre­cen, 1741) azonos évben jelent meg —»Bányai István fordításával (Gileadi balsamom a döghalál ellen, Franeker, 1741). Bretz Annamária Hunyadi Szabó Ferenc, ifj. (Mezőte­­legd, 1743. júl. 23.-Sárospatak, 1795. júl. 7.) Ref. egyházi író. id. -»Hunyadi Szabó Ferenc fia. Bihardiószegen és Debrecen­ben tanult, 1765-ben Bihardiószegen rek­tor. 1767-ben a bázeli és más svájci egye­temeket látogatta. Hazatérve 1768-tól Debrecenben káplán piskárosi —»Szilágyi Sámuel mellett, két év múlva lelkész. 1786-tól a tiszántúli egyházkerület fő­jegyzője. 1791-ben Sinai Miklós ellené­ben püspökké választották (—»Sinai-ügy). Részt vett az 1790-91. évi országgyűlé­sen és az 1791. évi budai zsinaton. Kivá­ló szónok volt; tevékenyen bekapcsoló­dott kora irodalmi életébe. A nyelvújítási harcban ortológusként részt vett a Debre­ceni grammatika szerkesztésében. József eladatása. Egy próbatétel Milton szerént (Pozsony, 1795) c., 1400 soros bibliai eposza Milton Elveszett Paradicsomának mintájára írt önálló mű. Kéziratos egy­háztörténetében kiegészítette —»Debre­ceni Ember Pál-Fricdrich Adolf Lampe Historia ecclesiae reformatae in Hungá­ria et Transylvania (Utrecht, 1728) c. mű­vét; a pótlások egy részét —»Weszprémi István közölte orvostörténeti művében. Rokonszenvvel viseltetett —»Csokonai iránt, aki Hunyadi Ferenchez címmel 1794-ben verset írt névnapjára. Művei: Diaetai prédikációk, Pest, 1791; Keresztyén archivarius, Vác, 1794; Tizenhét prédikációk, Diószeg, 1795; Ötvenkét közön­séges prédikációk, Vác, 1797-99; Hetvenkét ünnepi prédikációk, Vác, 1800; Különös al­kalmatosságokra való ötvennyolc prédikáci­ók, Vác, 1802; Ötvenhat halotti prédikációk, Vác, 1806; A heidelbergi katechismusnak úr­napok szerint való magyarázatja, Vác, 1808. írod.: Tóth Ferenc, Túl a tiszai [...] püs­pökök élete, Győr, 1812; Takács Béla, Cso­konai és Hunyadi Ferenc, ItK, 1955; Uő, Hu­nyadi Ferenc, Milton Elveszett paradicsomá­nak „fordítója”, Egyháztörténet, 1958. Bretz Annamária húsételek A kereszténység felvételével, a feudá­lis európai kultúrába való bekapcsoló­dással a magyar —»táplálkozáskultúrában kialakult a húsos étkezés és az attól való absztinencia (—»böjt) heti és időszakos ritmusa, az elit kultúra kezdeményezésé­re pedig meghonosodott a főtt és sült ~ sokféle, megkülönböztetett konyhai el­készítési módja. Ezt megelőzőleg a hon­foglaló magyarság húsfogyasztása vélhe­tően magas volt, az ételek kivitelezését azonban részleteiben nem ismerjük. Ré­gészeti leletek, ill. 11. sz.-i tiltások alapján feltételezhető a lóhús fogyasztása, majd ennek megszűnése a kora Árpád-kor fo­lyamán. Az állatállomány legnagyobb­részt szarvasmarhából állt, ezt a sertés, a juh, a kecske követte, és megkezdődött a baromfitartás. A ~ alapvető elkészítési módja minden bizonnyal a főzés volt. A késő középkorban-kora újkorban a legközönségesebb, legolcsóbb és legtöb­bet fogyasztott húsféle a marhahús volt. Kevesebb és ezért becsesebb a baromfi és a sertés, számottevő mennyiségű juh­húst rendszeresen csak juhtartó vidéke­ken fogyasztottak. Kiemelkedő szerepe volt a —»szalonnának. Európában a hús­

Next