Kőszeghy Péter (szerk.): Magyar Művelődéstörténeti Lexikon. Középkor és kora újkor IV., halételek - Jordán - MAMŰL 4. (Budapest, 2005)

H

33 harang —, csengő használata, helyettük szémant­­ronokat vagy fából készült kereplőket használtak. Az egyházi kiközösítést -szó mellett hirdették ki, de ezt követően az interdiktum alá eső területeken tilos volt harangozni. A 18. sz.-ban, II. József ural­kodásáig a prot.-oknak tiltották a ~ hasz­nálatát, a birtokukban levő darabokat el­kobozták. Paradox módon a feloszlatott szerzetesrendek -jai közül sok később éppen prot. egyházakhoz került, kárpót­lásul a korábban elvettért. A harangozásnak fontos szerepe volt a liturgián kívül is. A felszentelt -nak apot­­ropaikus (rontás ellen védő) erőt tulajdo­nítottak, ezért harangoztak vihar és jég­eső elhárításáért. Minden ~ot meghúztak —»koronázás és királyi bevonulás alkal­mával. A jelentősebb városokban volt -ja a —»városházának is, ez jelezte a tanács összehívását, de gyakran az óra- szere­pét is betöltötte, —szóval adták tudtul a vásár kezdetét és végét, a bírónak és a szenátus tagjainak megválasztását, az uralkodó halálát, a súlyos ítéletek végre­hajtását. Veszedelem (ellenség, tűzvész, árvíz, sáskajárás) esetén a -ok félreveré­­sével figyelmeztették a lakosságot. A kö­zépkorban a leprások csengettyűszóval jelezték közeledtüket az egészségesek­nek. A -hoz különféle hiedelmek és nép­szokások kötődnek. A település -ja ma­gát a települést is jelképezte, ezért ellen­ség közeledtekor a -okát gyakorta leszerelték és elrejtették. Mo.-ra a kereszténység felvételével egy időben kerülhettek az első kultikus célú -ok. Szt. István idején már nem egy szerzetesi templomnak és püspöki szé­kesegyháznak volt —tornya. A -használat a 13. sz.-ban nálunk is általánossá vált, ekkor már többnyire toronnyal együtt épülnek a templomok, s nemcsak a forrá­sokban válik gyakorivá a -ok említése, hanem tárgyi emlékek is nagyobb szám­ban maradnak fönn. A legkorábbi -ok minden bizonnyal importdarabok voltak, de régészeti adatok (esztergomi, somogy­­vári, dömösi, feldebrői, pusztaszeri ása­tások) bizonyítják, hogy a 12. sz.-ban már idehaza is folyt -öntés. A Mo.-on fennma­radt legrégebbi - visz. all. sz.-ban (a leg­újabb német szakirodalom szerint 1000 k.) készült, s Csolnokon, a Hruscsó dűlő­ben került elő a földből (Esztergom, Ba­lassa Bálint Múzeum). Formája méhkasra hasonlít, szemben a szegedi Móra Ferenc Múzeumnak a Rúzsa melletti Kereset­pusztáról származó, 12-14. sz.-i, erősen megnyúlt, karcsú, cukorsüveg alakú da­rabjával. A régészek rekonstrukciói meg­lehetősen nagy -ok mo.-i készítésére is engednek következtetni, de az Árpád-ko­ri falusi templomok -jai - a keresetpusz­taihoz hasonlóan - többnyire kisméretűek lehettek. A legrégibb -okon nincs semmilyen felirat vagy díszítés, így keletkezésük idejére csak formájukból következtethe­tünk. Az 1000-1200 közötti időszakban méhkas alakú -ok készültek. A -öntés­nek ezt a korai technikáját, melynek lé­nyege a viaszveszejtéses formakészítés, Theophilus presbyter 12. sz. eleji traktá­tusának (Schedula diversarum artium) jóvoltából pontosan ismerjük. Először agyagból kialakították a belső magot, majd viaszból vagy faggyúból megmin­tázták a ~ot, s ezt kívülről agyagköpeny­­nyel borították. A kiszáradt formát öntő­gödörben kiégették: ekkor a megolvadt viasz kifolyt, s helyét az öntőgödör mel-A Mo.-ról ismert legkorábbi, Csolnokról előkerült, méhkas alakú harang. Esztergom, Balassa Bálint Múzeum

Next