Kőszeghy Péter (szerk.): Magyar Művelődéstörténeti Lexikon. Középkor és kora újkor V., Jordánszky-kódex - kolostor-építészet - MAMŰL 5. (Budapest, 2006)

K

83 kápolna L VITA IOH ANNIS § CAP1STRÄNI­©cmioticscmfdcni. Kapisztrán János elégetteti a kártyákat és más já­tékszereket. Fametszet. 1519 Kiad. és Írod.: Bölcskey Ödön, Capistra­noi Szent János, I—III, Székesfehérvár, 1923-24; Lucianus Luszczki, De sermonibus S. Joannis a Capistrano. Studium historico­­criticum, Roma, 1961; Johannes Hofer, Johannes Kapistran, I—II, Heidelberg, 1964— 65; Opera omnia Sancti Joannis Capistrano, I—XVIII, Roma, 1985-86; Kulcsár Péter, Kapisztrán János, Bp., 1987; Stanko Andric, The Miracles ofSt, John Capistran, Bp., CEU Press, 2000; Gecser Ottó, Kapisztrán Szt. Já­nos nagyböjti prédikáció-sorozata Boroszló­ban, Aetas, 2002. Vizkelety András kápolna A középlatin capa, cappa (’köpeny’) szóból kicsinyítve képzett capella ma­gyar változata. A latin szó a Meroving­­korban keletkezhetett, és eredetileg Szt. Márton köpenyereklyéjére utalt, amelyet a frank udvari kincstárban a capellanus (káplán) őrzött. Az őrzés helyéül szolgá­ló capella körül rövidesen az udvari pap­ság egész szervezete alakult ki, amely a kormányzati ügyvitelben is szerepet ját­szott. Ezzel párhuzamosan a szó jelentése kezdett kiterjedni minden olyan szakrális épületre vagy épületrészre, amelyben az istentiszteleti szolgálatot a szokásos egy­házszervezeti keretekhez képest különle­ges helyzetű világi pap vagy papság (egy vagy több káplán) látta el. Építészeti ér­telemben az idők folyamán igen sokféle ~ keletkezett. Három alaptípust érdemes megkülönböztetni: 1. önálló szakrális építmények; 2. nagyobb templomok ré­szei, toldalékai vagy különálló függelé­kei; 3. profán épületekkel kapcsolatos szakrális terek. Az előbbi típus képviselő­it a késő középkorban a -»plébániatemp­lomoktól többnyire csak ezeknek aláren­delt jogállásuk különböztette meg, ami megfelelt a későbbi filiális templomok helyzetének. Ezzel párhuzamosan a káp­lánok többségükben a —»plébánosok ki­segítői lettek. Az uralkodók és más urak káplánjai, akik szolgálatukkal az utolsó típusba tartozó építményekhez kapcso­lódtak, de gyakran másféle egyházi java­dalommal is el voltak látva, különleges helyzetüket sokáig megtartották. Mo.-on a capella szót az Árpád-korban még régiesebb értelmében is használták: lovon szállítható főpapi liturgikus felsze­relést értettek rajta, amelynek tárgyi mi­volta nem világos. Az ugyané szóval je­lölt építmények között kezdettől fogva számolhatunk olyanokkal, amelyek a te­rületileg illetékes főpap joghatósága alá voltak rendelve - ilyenekről szól pl. a —»veszprémi püspökség alapítólevele -, és olyanokkal is, amelyek az alól ki voltak véve. E kategóriába lényegében a királyi ~k tartoztak, amelyek, úgy látszik, már korán jelentős számban keletkeztek, fő­ként nagyobb birtokközpontokban, és rendszerint közvetlenül az esztergomi ér­seknek voltak alárendelve. Korai létezé­sükről királyi alapítású kolostoroknak szóló adománylevelekből, vagyis elide­genítésük alkalmából értesülünk. Mivel egy-két esetben parókiájukat, tehát kör­zetüket is említik, feltételezhető, hogy legalábbis némelyikük a plébániatemplo­moknak megfelelő szerepet játszott. Van­nak korai adatok arra nézve is, hogy ma­­gánföldesurak adományoztak az általuk alapított kolostoroknak egy-egy ~t. Ezek feltehetően éppúgy az illetékes püspökök egyházi joghatósága alá tartoztak, mint

Next