Mikó Krisztina: Halász Gábor (Budapest, 1995)

Irodalmi pályaív a két háború között

bánat pedig levethetetlen Nessus-inggé, a test kínokkal teli, „nyűgös” valósággá alakult. Csak a lélek kalandjai voltak állandóak; „négy fal között” éppúgy, mint másfél esz­tendővel később, „meztelenül”. A két kötet különbségét mégis a megjelenésük között „eltűnt idő” teremtette meg: a sokáig kizárólag saját lelki rezdüléseire figyelő költő „meztelenül” vándorlásainak társát kereste már, azt a partnert, akinek segítségével az élet továbbra is izgalmas kaland marad, nem oly sivár és reménytelen utazás, miként azt ő az utóbbi esztendőkben megítélte. Egy évvel korábbi tanulmányában, mint annak elemzése során kiemeltem, Halász Gábor többek között a Kosztolányi-líra urbanitásának is kiemelt jelentőséget tulajdoní­tott. Ezt a felfedezését most a költő lélektani rejtélyeket megoldani szándékozó törekvé­seinek felismerésével egészítette ki, egyetlen kulcsszóként homo aestheticus és homo moralis magatartása szintézisét megvalósító jóságát emelve ki. Ebből következően azt is észrevette, hogy Kosztolányi lírájának viszonyítási alapja a jelenhez mért múlt lett, s az idősíkok sorrendjének eme felcserélése alapján megállapította, hogy alkotáslélektani szempontból A szegény kisgyermek panaszai (1910) sikerültebbek a „bús férfi­­énál”(1924), a Meztelenül (1928) pedig a végső Számadásé.nál (1935). Kosztolányi lírájához méltó, poétikus írása volt ez Halász Gábornak. Jelentőségét megnövelte az a tény, hogy a költő még életében megkapta az abszolút elismerést, méghozzá a következő nemzedék „abszolút” esszéírójától, esztendővel azelőtt, hogy életműve végleg lezárult. A másik, a Kassák, a költő című írás viszont azt az alkotót idézte meg, aki az izmusok szinte minden irányának képviselőjeként a modern líra abszolút megújítója volt, s ezért egész életében rajongók és ellenzők kereszttüzében állt. Sőt költői újításainak ellenzői könnyebben fogadták el „forradalmait”, mint azok, akik „megértették” őt. Halász Gábor a „támadók” - azaz az i^gazi értők - közé tartozott, aki tanulmányában azt a pillanatot rögzítette, amikor Kassak művészete már alkalmas volt arra, hogy általános törvény­­szerűségeket állapíthasson meg róla a kritika. Az esszéíró azonnal meg is kezdte azok véleménye szerinti felsorolását, többek között megemlítve, hogy ezt a költőt „eredmé­nyei csak félig igazolják. Igazán változatos sohasem tudott lenne, még igazán kemény sem; hiába szavalják kórusok, jó versei magányos, révedező olvasásra valók”.90 Azt azonban el kellett ismernie, hogy ez a líra valóban nem ismert idegen témát. Alapjában véve tehát „megfelelt” az esszéírónak a líra sokoldalúságát számon kérő igényeinek. Halász Gábor azonban idejekorán felismerte azt is, hogy a Kassák-líra objektiváltsá­­ga lényegében rendkívül szubjektív költészetet takar. Erről először a válogatott verseket egybefogó Földem, virágom-kötet tudósított. A műhöz Gyergyai Albert írt előszót, ugyancsak először figyelmeztetve a Kassák költészetében megkezdődött, lényegében azonban az új magyar líra egészét jellemző folyamatra. Ennek alapja ugyanis az a költői stílusváltás volt, mely a harmincas években líránk minden színskáláján - a babitsin éppúgy, mint a Kosztolányi-félén - lezajlott, s melynek egyik legfontosabb árnyalata a Nyugat költői kifejezésmódjától alapvetően különböző kassáki költészet volt. A. Nyugat és Kassák összeütközése egyébként köztudottan az első világháború különbözőképpen megélt élményére visszavezethető: ami Ady és Babits számára az idegek iszonyata volt, az szürrealista képekben burjánzó, hatalmas színjátékként érdekelte Kassákot (Most té­ged énekellek). Azonnal kitűnt azonban, hogy a látványba való belefeledkezés a látvány borzalmát erősítette meg a költőben. Komoran elhúzódó mondatait széttörte az élmény, s az emigráció önkívülete csak fokozta tragikus életérzését. Hangját a hazatérés finomí-79

Next