Mikó Krisztina: Halász Gábor (Budapest, 1995)

Irodalmi pályaív a két háború között

dót, mely költő és kora kapcsolatának felbomlásában József Attila esztendők óta ér­lelődő döntését motiválta. Halász a tetté formálódás folyamatát a verseskötetek folya­matában keresve mutatta ki, miként borult a szépség áhítatos szonetteket formáló kol­dusára a megalázottság paroxizmusát legyűrhetetlen emlékké szublimáló külvárosi éj, melynek'leple alatt oly sokszor dübörgött el a tehervonat. E ponton nem lehet nem gondolni arra is, hogy szüleinek és saját ifjú éveinek tisztes szegénysége hozzásegítette Halász Gábort ahhoz, hogy József Attila lírájában a proletársors kiheverhetetlen s épp ezért fokozott befogadás- és szeretetigényben kivetítődé' motívumrendszerét is felismer­je. Mert „Aki a pince homályából kijutott a napvilágra, nemcsak a maga tegnapját érzi lidércnyomásnak, hanem méginkább azét, akinek élete végig ott telt le a homályban.”147 Az emlékezés „kísértetjárása” egy csodálatos mélyrétegekből kitörő érzést stilizált kép­szerűvé, mely a Mama átszellemült fájdalommal megalkotott és versről versre távolodó alakját később szinte brutális közelségbe hozva az életben való megkapaszkodás re­ménytelenségét bizonyította nemcsak a költő, hanem elemzője számára is. Halász e megrendítő és megértő tanulmányát a nemzedék költőiről szóló írások so­rában - saját pályáján harmadszor - egy Szabó Lőrinc-portré követte, a költő Harc az ünnepért című kötetének megjelenése alkalmából. Ez az írás nemcsak Szabó Lőrinc alkotói fejlődésének végigkísért folyamatában érdekes, hanem azért is, mivel a Halász­tanulmányok Illyéstől József Attilán át Szabó Lőrincig vezető sorának van egy lényeges egységesítő eleme: az Illyés kapcsán már határozottan jelzett költői hangváltás. Ennek pillanata a három költő életművében közelítőleg azonos időpontra esett: Illyésnél, mint már láthattuk, a Rend a romokban-kötet, József Attilánál az elmagányosodást a versek rövid, kötött formáiban is jelző Nagyon fáj, Szabó Lőrincnél pedig a harmóniáért, ren­dért és világosságért küzdő Harc az ünnepért költeményei tükrözték ezt. Koncepciója bizonyítására a Te meg a világ (1932) és a Harc az ünnepért (1938) összevetését használta fel Halász, mivel Szabó Lőrinc költészetének folyamatos vizsgá­lata azt tükrözte számára, hogy az utóbbi két kötetet az Én magánya formálta műegésszé. Csakhogy, míg a Te meg a világ acélos szerkezetű versei a pillanatnyi békét örökítették meg, a Harc az ünnepért már a „hosszú és nehéz rémület” azon élményét alakította költészetté, mely az Én magányának tragikus megváltoztathatatlanságát me­revítette állóképpé. Ez a kötet ugyanis kétségbeesett elszántsággal kereste a józan érte­lem és rend ünnepét a csodahit irracionalitásának ellenében, még a műhelytitok: a sze­mélyiség éntudatának megnövekedését tükröző „önzés büszke kéjének” bevallása árán is. A „józan ünnepért” folytatott harc Halász értelmezésében szinte kínálta az összeve­tést a Szabó Lőrinc-líra adott állomása és József Attila ekkor már lezárt, címválasztásá­ban is jelképes Nagyon fáj-kötetének versanyagával. A két költő adott időhatárok közti képanyagában igen sok az egybeesés, de Szabó Lőrinc költészetét ebben az időszakban az „igaznak” és a „valódinak” a két esztétikai és etikai minőség elválásából következő küzdelme alakította, míg József Attila műveiben a két értékkategória kapcsolata a költő ismeretelméletének alapja volt. Másfelől viszont Szabó Lőrincnél a közösséghez kap­csolódás a magányos személyiség öntudatát emelte ki, míg József Attila - öntragédiáját okozó erővel - hitt a személyiségnek kizárólag a közösségben történő kiteljesedésében. A két szemlélet között pedig ott állt az elemző esszéíró, aki mindkét költő lírájában saját vívódásai visszhangjára ismerhetett. Azonban, mint kötetének előszavában határozottan leszögezte, pedánssá formált szelleme túljutott már a mások mértéke elől való elzárkó­109

Next