Németh G. Béla: Kérdések és kétségek. Válogatott tanulmányok (Budapest, 1995)

A jövő biztonságvágyának eufóriája

bolandó rend embereszménye hitelfosztásaként, hazug volta bizonyításaként, pusztulásra érettsége fölmutatásaként. Mindannak, amit mindkettő a szétrombo­­lásra, a pusztulásra érett helyébe javasolt, ígért, vizionált: a társadalmi nyomorú­ságot kiküszöbölő új szociális világot, az emberi megalázkodást megszüntető, új egyedi emberi méltóságot, mindannak - ismételjük - eufórikus pátosza, mágne­ses vonzása, mámoros kívánása nem valamely rendszer átgondolt filozofikussá­­gával jelent meg, hanem a kijelentés, a kifejezés feszítő atmoszférikusságával, sürgető érzelmiségével, akarati ellenállhatatlanságával. Ezért tűnik számunkra úgy, hogy a marxista Lukács György elhárító, sőt, megbélyegző vélekedésével szemben annak a vele hevesen vitázó Brechtnek, vagy a marxista Werner Mittenzweinek az oldalán áll ezúttal erősebb igazság, aki maga is látja ugyan, hogy gondolatilag nem lehet szigorú bölcseleti logikájú rendszerbe rendezni sem jövőlátomásaikat, sem múltmegítélésüket, de érzelmi­­ségük, elszánásuk, akarásuk iránya, ereje, hatása nélkül s poétikájuk átformáló energiái nélkül nehéz volna elképzelni a 20. század további törekvéseit, különö­sen pedig éppen azt, amely a mindenkori jelen mindenkor bekövetkező szorítá­sából folyton egy szélesebb s mélyebb ember- és társadalomkép irányába keres kitörést. Azt pedig már Kurt Pinthus észrevette s leírta a Menschheitsdämmerung harmadik kiadásában, hogy azok közé az irányok közé tartozik ez, amelyek, robbantó voltuknál fogva, nem hosszú életűek, de részint erősen áthagyományo­zok, részint újra éledők, de megint és mindig csak rövid szakaszokra. Mennyire valóságos az irány áthagyományozó ereje, arra a sok kínálkozó illusztráló példa közül nálunk talán József Attiláé a legbizonyítóbb, legátütőbb. Egyre inkább a kötött, az öröklött versformák mestere ő, ám mégis elmondhatjuk, alig valakinek a hatása mutatható fel elődei közül nála mindvégig oly világosan a nyelv- és képkezelés tekintetében, mint Kassáké, s fordítva: Kassák ihletését a nyelvi s képi struktúra tekintetében alig lehet az irányzaton kívüli klasszikus rangú (s ezúttal egyben klasszikus alkotásmódú) költők között jobban érzékelni, mint József Attilánál. S hogy mily erős az irány más-más modulációjú újra meg újra éledő képessége, arra nézve elég hivatkozni arra, miképp öntötte el ez az irány a második világháború után nemcsak klasszikus keletkezési területét, sőt, ezúttal elsősorban nem azt, hanem az egész európai típusú költészetet, kivált éppen azt a poézist, amely a borzalmak után új világért szállt síkra s hozzá új eszméket keresett. (Az alig kihagyható költészettörténeti láncszem) írásunkat azzal indítottuk, hogy a nagy, tudatos és következetesen keresztülvitt stílusváltások, különösen a lírai költészet terén, a vers nyelvi, azaz beszédszerkezeti összetevőinek arányá­ban és alakításában, egyszóval fölhasználásában ragadhatok meg a legjobban. Az expresszionizmus - vagyis nálunk Kassák első korszaka - után történtek az irányzat előtti állapotokhoz való visszakapcsolások, illetőleg az irányzat térhó­dítása előtti állapotokból való más irányzatú, más módszerű, más stílusú tovább­155

Next