Németh G. Béla: Kérdések és kétségek. Válogatott tanulmányok (Budapest, 1995)

A Nyugat utolsó évei

egy, még egészen fiatal Weörest leszámítva. A Nyugat ekkor igazában olyan nívós irodalmi lap, melynek immár esztétikai szintje, s nem irányzati újsága biztosít - a politikai nyomás következtében megfogyatkozott literális lapok közt - központi helyet. Az első világháború után föllépő három, tán legjelentősebb tehetség - a már halott József Attilát most nem említve - Szabó Lőrinc, Márai Sándor és Németh László egyetlen sorral sincs a lapban ezekben az években jelen, holott Márairól esszében, kritikában, széljegyzetben egyaránt nagy elis­meréssel szólnak, s ha ritkábban is, de Szabó Lőrinc sem marad dicséret nélkül, s Németh szorosabban vett irodalmi termékeit is, pl. a VII. Gergelyt., igazán méltányolják. (József Attiláról pedig itt és ekkor írja le Babits mély rokonszen­­vel kifejező és sajnálkozó sorait arról, hogy viszonyuk úgy alakult, hogy az megakadályozta együttműködésüket. 1941,1,230.) Babits, aki Schöpflin és Illyés szerkesztősége mellett főszerkesztőként jegyzi a lapot, halála előtt néhány hónappal egy rendkívül világos történeti áttekintésű, irányzatérzékelésű, minőségmegítélésű dolgozatot tett közzé az írók a két hábo­rú között című kritikai és esszéisztikus írásai gyűjteménye előhangjául ( 1941,1, 227-230.), melyben közvetetten, voltaképp maga mondja ki, hogy a Nyugat immár beteljesítette azt a szerepet, amely a história alakulásmenetében néki jutott osztályrészül. Az egyik Ady nevével jelezhető. Ady - Babits úgy véli - egyszerre volt egy idejétmúlt, epigon irányzat szétzúzója s egy olyan felszabadító erejű, egyedi, nagy művészetű új költészet megteremtője, amely azonban vele egyben le is zárult. Sokan panaszkodnak - mondja-, hogy Adynak nincs elég ismertsége és ismertetettsége, népszerűsége és népszerűsítettsége. Ez, szerinte, egyáltalán nem áll meg. Csakhogy Ady ismertsége, főleg pedig népszerűsítése nem első­sorban irodalmi, művészi, esztétikai, hanem közéleti, eszmei, politikai. A költészet alakulása, szerinte a Nyugat nagy korszakának más irányába ha­ladt, mint ami Adyé volt. Nem azt mondja, hogy az övében. Kosztolányi jelen­tőségével és hatásával tisztában volt, de Tóth Árpádot és Juhász Gyulát is nagyra becsülte. Két nemzedéknyi időről tartja úgy, hogy annak tagjait egyéb, főleg külhoni befolyások mellett és előtt a Nyugat, mégpedig nem az Ady által képvi­selt Nyugat szelleme indította útjára, bocsátotta szárnyára. Ő „jobbára szelíd költő"-ként karakterizálja őket, „akik megtagadva elődeik harcos és politikai hajlamát, eltűnt békekorok világába vágyakoznak vissza. ” (Uo., 230.) Babits itt kitért őket illetően az esztétikai értékminősítés elől. Az irodalomhistorikus ezt nem teheti; részletekbe viszont itt ő sem bocsájtkozhat. így meg kell elégednie általánosságoknak tűnő jelzőkkel: szinte többségükben a mesterségüket kitűnő­en értő, színes és gazdag érzelemvilágú jó költők, sőt, némelyikre a jelentős nevezet is illik, de klasszikus nagy költőkként emlegetni őket - mint az Ady-Ba­­bits-Kosztolányi hármast - az irodalomtörténeti tárgyiasság s az esztétikai hitel sérelme nélkül aligha lehet. Akár Kálnokyról, Jékelyről, Jankovichról, Vas Ist­vánról, Takáts Gyuláról, Nagy Zoltánról, Török Sophie-ról, az ekkori Radnóti­ról, akár náluk kevésbé ismert társaikról lett légyen is szó. 225

Next