Pócs Éva (szerk.): Lélek, halál, túlvilág. Vallásetnológiai fogalmak tudományközi megközelítésben - Tanulmányok a transzcendensről 2. (Budapest, 2001)

Halotti rítusok, halál és társadalom

azt jelenti, hogy az egyes személyeknek más és más kapcsolatuk van a halállal és a halottakkal.18 Ez a kapcsolat sem nem univerzális, sem nem egyértelmű: van, hogy az elhunythoz közelállók siratnak jobban, van úgy, hogy a távolabbi rokonság, vagy ép­pen egyikük sem, hanem a felfogadott specialisták.19 A halál- és életösztön viaskodását kell megjelenítenünk azokban a pillanatokban, amikor szeretteinket temetjük. Vannak, akik a halált nem tudják vagy nem akarják el­felejteni, és ezért a közösség tovább élteti a halálfolyamatot. Az újratemetések is lénye­gében a halálfolyamat meghosszabbítását s annak megszépítését szolgálják. Az újra­temetés lényegében „el nem temetés”, az élőkkel való kapcsolatok hosszabbítása. Erre már Uno Holmberg felhívta a figyelmet, amikor a finnugor halálképet taglalta, mond­ván: „A halottak továbbra is igénylik az élők segítségét és támogatását.” Holmberg Novickij korai leírását idézi a vogulok-osztjákok halottkultuszáról: az özvegy elhunyt férjének képmását elkészíti fából, és azt felöltözteti elhalt férje ruháiból készített ruha­darabokba, férje helyére ülteti, főz neki, ölelgeti, csókolgatja. Majd néhány év múlva eltemeti ezt a babát is.20 A halottak életmeghosszabbítását, illetve a halálfolyamat kiterjesztését tehát több­féleképpen lehet elvégezni. Az el nem temetés vagy az újratemetés egyaránt ezt szolgál­ja. Általában azokat kell újra eltemetni, akik vagy „rossz halállal” (például igazságta­lanul) haltak meg, rossz helyen vagy éppen rossz időben. Sokan megírták már, hogy a magyarok történelmében a halálnak és az újratemetéseknek kultusza van.21 Az új­ratemetésekre valóban sok példánk van a magyar történelemből, legfőképp politiku­sok, arisztokraták és művészek - a nemzeti kultúra fontos személyiségei - esetében. Erről is írhatta volna Krúdy Gyula: „Különös korunk egyik tünete, hogy senkire sem lehet mondani, hogy biztosan meghalt.” Nem minden irónia nélkül írja Heller Ág­nes is: „A temetés előtt az elhunytat azonosítani kell. Enélkül ugyanis előfordulhat, hogy az állítólagos halott rögtön a temetési szertartás után újból munkához lát.”22 A magyar újratemetettek közül az egyik legfigyelemreméltóbb József Attila, akit négyszer temettek el; először Balatonszárszón, halála után, 1937. december 6-án. Má­sodik temetésének időpontja 1942. május 3.; ezt a nyughelyét az antifasiszta József Attila-emlékbizottság választotta ki. A harmadik temetés 1959. május 20-án, a Kere­pesi temetőben történt. Ekkor a munkásmozgalmi pantheonban kapott helyet, bár ez az áttemetés még a mai napig sem teljesen világos és tisztázott. Legutolsó újrateme­tése a család kérésére 1994. május 17-én volt, s ekkor a „mama” mellé került nemcsak József Attila, hanem testvére, Jolán is.23 Az újratemetés mintha valóban magyar sajá­tosság lenne, hisz már István királyt is - szentté avatása után - 1083-ban újratemették, az akkori székesfehérvári Bazilikában. Szent királyunk azonban hiába kapott méltó sír­helyet az általa épített templomban, csontjait ereklyeként széthordták. A bajor herce­gi családból származó Gizella királynéval is hasonló eset történt. Már eltemetésének körülményei is sokáig tisztázatlanok voltak. Azonban bizonyos, hogy a passaui Nie­­dernburg kolostorában eltemetett és Gizella királyné csontjaiként emlegetett marad­ványokat „Szent Gizella” földi relikviáiként tartják számon mind a németek, mind pe­dig a magyarok. Fontos személyiségek földi maradványai mindig külön életet élnek; szentek, királyok, nemzeti hősök, sztárok csontjait, ruhadarabjait, használati tárgyait 320 KÜRTI LÁSZLÓ

Next