Pócs Éva (szerk.): Test, lélek, szellemek és természetfeletti kommunikáció - Tanulmányok a transzcendensről 8. (Budapest, 2015)

Lélek, hasonmás, állatlélek

„NEM A TESTNEK VAN LELKE, HANEM A LELEKNEKVAN TESTE 121 A Krisna-tudatos lélekhit visszahatása a mindennapokra Az olyan lélekkel (vagyis annak aktuális állati vagy növényi testével) való „találko­zás”, aki valaha Krisnával élt együtt, és ilyen értelemben, a lelki világban társa volt bármelyik, ma embertestben élő léleknek, elkerülhetetlen befolyással van az álla­tokkal és a növényekkel való bánásmódra. 2011-ben egy kutatás során sok Krisna-völgyi lakossal beszélgettem a természet­ről, arról, hogy ők hogyan viszonyulnak általában a természethez és saját természeti környezetükhöz, hogyan befolyásolta a Krisna-hívővé válás, majd a Völgybe költö­zés a természethez fűződő viszonyukat.38 A beszélgetések során valamiféle változás­ról, szemszögváltásról mindenki beszámolt, még azok is, akik számára addig sem volt ismeretlen a természet közelsége: azzal, hogy abban is Istent látják, egy új pers­pektívát kap az addig esetleg csupán megcsodált táj (.Amikor megláttam ennek a helynek a szépségét, akkor tudtam, lekövetkeztettem, hogy ez Krisnának az energiá­ja.”) ,39 Az ilyen beszélgetések során - bár akkor még egyáltalán nem a lélek kérdésé­vel foglalkoztam - igen gyakran előkerült a lélekhit hatása a világ felfogására: Tudod, akik nem nagyon hívők, azok csak a táplálékot látják ezekben a dol­gokban [zöldségekről és tehenekről beszélgettünk]. A Krisna-hívők meg min­dig tudatában vannak, hogy akár egy répa, akár egy karfiol, az is egy lélek egy testben, és akkor ezekre úgy gondolunk, hogy ha felajánljuk, akkor kaphat­juk meg. Tehát elsődlegesen ezek Istené, és amikor felajánljuk, akkor tudjuk élvezni. Ez egy fontos dolog, mert akkor kis dolgokat is tudunk értékelni. Meg eleve, tudod, a Föld, az is az anyukánk, a Föld, Földanya, a hét anyánk közül ő a legfőbb, aki ellát minket mindenféle dologgal. A füvet ő termeszti, hogy abból a tehenek tejet csináljanak. Tehát, hogy minden mögött van egy személy, és ez nincs másképp a növényekkel, az ásványok [kai], kövek[kel], a föld[del]. Ezek között mind egy személy van, és akkor, mivel a tisztelet kultúráját tanuljuk, ezért teljesen másként nézünk rá ezekre a dolgokra.40 Minden élőlény lélekként való azonosítása ily módon visszahat a mezőgazdálko­dásra, a táplálkozásra, a háztartások vezetésére, és még sorolhatnám. A Krisna-völgy­­ben gyakorolt életmód tehát - ahogyan a bevezetőben már jeleztem - a lélekkon­­cepciónak és a nem-ártás elvének is köszönhető. A ma egyre divatosabb ökologikus életforma elvei és elemei szoros összhangban vannak például a védikus elvek men­tén kialakított biogazdálkodás gyakorlatával,41 melynek alapja - az állatok és növé­nyek lélekként való kezelése mellett —, hogy a Földnek is van lelke, a Földet is „személyként”, félistenként, sőt anyaként kezelik, akit éppen ezért nem illendő bántani, mérgezni (ahogyan a vizeket sem). És nem is ajánlatos, mert annak is kar­­mikus következményei lesznek: Mi azt elfogadjuk, hogy még a Földnek is van egy lelke, tehát még a Föld is egy személy. Ahogy mondtuk, hogy még a folyóknak is van egy személyisége. [...] És

Next