Pongrácz Mária (szerk.): A vallások és az európai integráció II. - Pax Romana Könyvek (Budapest, 2000)

Mi volna a társadalmi integrációt is segíteni kész keresztény és zsidó teológia, illetőleg mit tud e tekintetben felajánlani a magyar hozzájárulás?

hagyta magát hűséges tanúk nélkül. Minden korszakban - a mártír aposto­loktól és egyházatyáktól kezdve Dietrich Bonhoefferig, Apor Vilmosig, Gu­lyás Lajos levéli református lelkészig - ott voltak azok, akik nem magukért, hanem másokért éltek. Hazánk és a magyar társadalom integrálódása szempontjából is fontos, hogy a keresztyénségben mutatkozó folyamatok szoros kapcsolatban voltak és maradtak a mindennapok szociális és gazdasági problémáival is. Éppen ezért nem lehet hitelesen beszélni a keresztyén szellemi erőfeszítésekről ezeknek a társadalom életével való szoros kapcsolata, a társadalmi felelősség elvállalása nélkül. Az igazi keresztyén spiritualités bibliai, éspedig ótesta­­mentumi eredeténél fogva nem immateriális, hanem mindig az anyaghoz való felelős magatartásban mutatkozik meg (lKor 10,14). Az itt idézett ige­hely adja a testet és társadalmat megvető dualista spiritualités egyik erőtel­jes cáfolatát. Eszerint nem az a lelki, ami immateriális, hanem az Isten Lelke által megragadott személy és anyag.23 Az viszont tagadhatatlan, hogy a hellenizmus hatására megjelent egy el­torzult teológia, mely az anyag, a történelem és a társadalmi kérdések figyel­men kívül hagyásában vagy megvetésében mutatkozott meg. Napjaink teo­lógiájában e vonatkozásban is tisztulás mutatkozik. Ezért meg vagyok arról győződve, hogy van keresztyén hozzájárulás az európai népek szélesebb kö­zösségébe való integrálódásunk megvalósításához. E kihívásra válaszol az ökumenikus mozgalom, mely egyszerre küzd az egyházak és az egész em­beriség egységéért, és azzal együtt a világ óriási szociális, ökológiai és politi­kai kérdéseinek megoldásáért.24 Ennek a kihívásnak része az, hogy a magyarság megmaradása szempontjá­ból is vizsgálni kell az integráció kérdését. Lehetséges-e Európába való beépü­léssel, vagy inkább szerves belenövekedéssel megőrizni mindazt a szellemi és anyagi értéket, amely magyar önazonosságunk szerves része? A kultúrának megőrzésre, sőt továbbfejlesztésre érdemes elemei közt sok olyan van, amely meggazdagíthat más népeket is. Az integráció azt is jelenti a másik oldalról, hogy más népek örökségében is vannak bőven olyan kincsek, melyek ben­nünket gazdagítanak. A kultúrák mindig a kölcsönhatásoknak ebben a dina­mizmusában fejlődtek. A magyar kultúra általában és a magyar nyelv külö­nösképpen sok szép példáját adja mindennek. Gondoljunk Petőfire és József Attilára, akik szerb, illetve román származá­sukkal épültek bele a magyar nép közösségébe valamennyiünk meggazda­­gítására. Elég kinyitni a telefonkönyvet vagy áttekinteni a közismert magyar közéleti személyiségek névsorát. Sok az idegen név, és ez nagyon szép do­log. Az is szép, ha e nevek hordozói megtartották régi hovatartozásukat, és mégis jól érzik magukat ebben a hazában. De szép dolog az is, ha valaki az idegen név megtartásával lett teljesen magyarrá. Szabó István filmjében a fő­szereplő visszavette az apja által feladott Sonnenschein nevet. Semmifélekép­pen sem tartom helytelennek, ha magyarrá lett más etnikumú honfitársaink megtartják eredeti nevüket. Wolf Lajos, akkor kelenföldi evangélikus lelkész talán nem változtatta volna Ordassra nevét 1944-ben, ha nincs tele az ország 135

Next