Szolláth Dávid: A kommunista aszketizmus esztétikája - Opus 13. (Budapest, 2011)

III. Kánonalkotás és etikai önformálás Lukács Györgynél

ekkor rendszerint azt célozza, hogy eltüntesse a már kanonizált élet­mű hiányosságait, ideológiai fogyatékosságait. A világirodalmi realiz­muskánonba annak ellenére kerülhet be Balzac és Tolsztoj munkássá­ga, hogy szerzőik reakciós politikai nézeteket vallottak. A „realizmus diadala”-elmélet (amely voltaképpen az ideológiailag „problémás” szerzők kanonizálását lehetővé tevő interpretációs művelet fedőneve) szolgál a harmincas évektől Lukács műveiben arra, hogy semlegesít­ve a vulgárszociológiai vagy proletkultos vádakat, egyes életművek „tisztán”, szerzőik ideológiai gyengéitől mentesülve kanonizálódhas­­sanak. Az 1931-es írásban ugyanakkor Eötvös és Arany úgy kerül be a ká­nonba, hogy jól láthatók maradnak azok a sebek, amelyeket Lukács kritikája ejtett rajtuk. Tagadhataüan, hogy Lukács hozzászólása alkal­mi szöveg, inkább belső használatra készült vázlat, és nem nagy nyilvánosság elé szánt reprezentatív kanonikus összegzés.173 A bizony­talanság, a vázlatosság benyomását kelti az is, hogy a „Plattformter­­vezef’-ben felvetett legfőbb kérdésről - a proletárirodalom kérdéséről - nem szól, és József Attila ügyében is hallgat.174 Azért idézem mégis, mert megmutatkozik benne, ha mégoly kezdetleges formában is, a Magyar Kommunista Párt hivatalos irodalmi kánonjának egy később 173 A tanulmány a KMP moszkvai lapjában, a Sarló és kalapácsban jelent meg, a „Plattformtervezet" felhívására adott első válaszként. 174 Lukács állítólag már 1926-ban „az első világirodalmi - nem kozmopolita! - kvali­tásokkal rendelkező proletár-lírikus”-nak minősítette József Attilát (József Attila levele József Jolánnak, Bécs, 1926. július, in JÓZSEF 2006, 112). Ha korábban eset­leg el is ismerte Lukács József Attilát, valószínűnek látszik, hogy az emigrációban, magyarországi ügyekben nem kellőképp tájékozódva, egész egyszerűen elhitte azt, amit a „Plattformtervezet” József Attiláról állított. Ezt látszik alátámasztani Horváth Márton egy kései visszaemlékezése is: „a párt emigrációból visszatért ve­zetői nem nagyon ismerték József Attila költészetét, még »fülükben maradt« az a kevéssé épületes vita, ami a költőről odakint folyt... Amilyen egységes volt a Rs­­tőfi-képünk, annyira különbözött a József Attila-értékelésünk.” (Lobogónk: Petőfi. Beszélgetés Horváth Mártonnal, Kritika, 1972. december, 13-15, idézi: Standeisky 1987, 4L) Horváth visszaemlékezését megerősíti, hogy az MKP 1945. decemberi József Attila-emlékülésén, azaz négy hónappal hazatérése után, Lukács tulajdon­képpen nem József Attiláról beszélt. A kérdésnek nagy irodalma van, lásd például Standeisky 1985; Horváth I. 1992; Tverdota 1998; Szolláth 2009. 107

Next